Baix Ebre

Càmeres amb IA caçaran els camions que obvien la prohibició d'avançar a l'AP-7 al Baix Ebre

La mesura implantada fa un any s'ha confirmat que és efectiva per reduir la mortalitat en el tram entre Calafat i Camarles, però molts camioners hi circulen pel carril esquerre

El Servei Català de Trànsit instal·larà enguany càmeres amb un sistema d'intel·ligència artificial a l'AP-7 entre Calafat i Camarles, al Baix Ebre, per sancionar els camions que incompleixen la prohibició d'avançar.

Des de fa un any els vehicles pesants que circulen per aquest tram d'autopista de 30 quilòmetres estan obligats a fer-ho pel carril de la dreta i no els està permès fer-hi avançaments en cap moment. 

És una mesura pensada per reduir la sinistralitat després que, amb la desaparició dels peatges, el trànsit ha augmentat de manera exponencial a l'autopista AP-7 i això ha fet créixer els accidents.

De moment, la prohibició en aquest tram del Baix Ebre s'ha confirmat eficaç a l'hora de reduir l'accidentalitat greu. Si l'any 2022 va haver-hi cinc víctimes mortals, l'any passat n'hi va haver una i, enguany, cap.

Postproducció sobre la prohibició d'avançament de camions a l'AP-7 entre Calafat i Camarles
 

1.400 multes a camioners el 2023

El problema ara és que molts camions incompleixen la prohibició d'avançar i és habitual veure'ls circulant pel carril esquerre de l'AP-7. L'any passat els Mossos van multar 1.400 camioners per aquest motiu i enguany ja n'han sancionat 400.

Els camioners ho troben una mesura desproporcionada i molts ho incompleixen. Alguns, com Alberto Alpont, ho justifiquen en aquells casos en què tenen al davant un vehicle que va molt més lent que el seu i que els pot suposar un retard important. 

"Els (camioners) estrangers, quan van a 80 km/h, originen unes cues impressionants i nosaltres sempre anem amb el temps ajustat. Aquests minuts que et treuen potser t'impedeixen arribar al teu destí."

Una de les crítiques més habituals de la resta de conductors és que els avançaments entre camions són perillosos i alenteixen la marxa perquè solen fer-se a una velocitat més reduïda.

Càmeres amb intel·ligència artificial i velocitat variable

El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha explicat a TV3 que són conscients de les infraccions i que per això han decidit instal·lar-hi dispositius propis per complementar la vigilància policial.

"Tenim constància que la prohibició s'imcompleix i ho perseguim. Tenim un projecte per posar aquest sistema de càmeres propi del Servei Català de Trànsit per tal d'ajudar els Mossos a controlar aquesta limitació."

En paral·lel, Trànsit i el ministeri de Transports estudien la possibilitat d'instal·lar al mateix tram un sistema de velocitat variable per reduir la velocitat màxima dels 120 als 100 km/h en determinats moments, com quan hi ha una elevada concentració de camions.


Més trams d'AP-7 amb restriccions als camions

El que va de Calafat a Camarles és l'únic tram de l'AP-7 on la prohibició d'avançaments entre camions és permanent. Amb tot, Trànsit estén aquesta mateixa restricció a altres punts de l'autopista els caps de setmana i festius.

Així, els divendres, dissabtes i diumenges, i altres dates festives, no es pot avançar en algunes hores en cap dels dos sentits de l'AP-7 entre Sant Celoni i Vilafranca. Igualment, els avançaments estan prohibits allà on hi ha instal·lat un carril de circulació en sentit contrari.

Aquesta és una de les 20 mesures que Trànsit va posar en marxa l'any passat per reduir la sinistralitat i les retencions a l'autopista i que també inclouen més radars, velocitat variable i vigilància amb drons.

 

ARXIVAT A:
Trànsit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut