Targetes del telèfon 900 900 120
El servei d'atenció a violències masclistes ha notat un repunt de trucades arran dels darrers feminicidis a Catalunya (3Cat)

"Amb cada feminicidi pugen les trucades": així funciona el telèfon d'atenció a les víctimes

L'equip de professionals que atén telefònicament potencials víctimes d'agressions és la porta d'entrada de moltes dones per rebre ajuda i reconèixer que el que viuen a casa no és normal

Enllaç a altres textos de l'autor

Mar Riera

Periodista de la secció de Societat de Catalunya Ràdio

@marrierasola

Repunt de trucades al telèfon 900 900 120, d'atenció a les violències masclistes, arran dels últims casos de feminicidis a Catalunya. Així ho constaten les professionals que treballen en aquest servei, que funciona des de fa 20 anys, i que assessora i acompanya dones que poden estar patint agressions masclistes. Ens desplacem per saber com treballen i com han gestionat els últims casos d'assassinats masclistes a Catalunya.

La coordinadora d'aquest servei gratuït i anònim, Alexandra Pérez, destaca a Catalunya Informació que, quan es fan públics nous casos com el de Bellcaire o del Prat de Llobregat, acaben rebent més trucades, no només de víctimes, sinó també de persones de l'entorn de dones que podrien estar vivint una situació semblant.

"Es nota un repunt perquè la gent, sobretot la del voltant de la mateixa víctima, es remou molt. Rebem trucades en què es pregunten: 'I si la meva amiga, o la meva filla, o la meva companya acaba com aquesta dona?' Truquen amb molta angoixa i notem molt aquest repunt."

Una professional atén una trucada durant el servei
Al darrere del telèfon hi ha psicòlogues, treballadores socials, educadores i juristes que fan atenció psicològica i jurídica. (Mar Riera/3Cat)

El telèfon és la porta d'entrada de moltes dones a la xarxa de serveis d'atenció a les violències masclistes i també és un primer pas per reconèixer que el que viuen a casa no és normal.

"'Això que m'està passant és normal? Això que estic patint és violència?' Ens ho pregunten perquè sovint han normalitzat aquesta història. I moltes truquen per reafirmar si això és normal o no."

Pérez apunta que la seva feina es basa a "acompanyar des de la línia d'explicar què és el cicle de violència", i a indicar que el fet d'haver normalitzat la situació o tenir sentiment de culpa és normal i forma part d'aquesta violència: "Fem trucades d'acompanyament."

No saber què acabarà fent la víctima, el més "complicat de gestionar"

Al darrere del telèfon hi ha un equip humà d'11 professionals, totes elles dones. Hi ha psicòlogues, treballadores socials, educadores i juristes que, a més de fer aquest acompanyament a les víctimes, també fan atenció psicològica i jurídica.

Treballen en torns els 365 dies l'any, 24 hores al dia. Per la Maria, una de les treballadores, el més dur és no saber què ha acabat fent la dona que ha atès per telèfon.

"Hi ha moltes trucades que tu penses: 'He fet l'assessorament, però no sé què farà aquesta dona després'. O potser veus clarament que aquesta persona està en una situació de risc i ella no ho està veient. I llavors potser no et fa cas perquè en aquell moment no ho veu convenient o simplement, no pot. I penses: 'Què deu haver passat? Potser no ho ha fet i està en risc'. I això és complicat de gestionar."

A més, insisteixen que en cas d'emergència és millor trucar al 112. Rosa Codina, subdirectora de Gestió de Serveis i Recursos d'Atenció a les Violències Masclistes, explica que el 900 900 120 no és ideal per donar una resposta immediata davant una situació de risc per a la víctima.

Codina exposa que el seu ús està orientat a donar "informació de com procedir en qüestions relacionades amb la violència masclista". També està pensat perquè les dones víctimes puguin explicar la seva situació i "reconèixer si estan patint violència o compartir una preocupació o angoixa amb algú que les escolti."

El telèfon, que va començar a funcionar fa 20 anys, va rebre l'any passat 38 trucades cada dia de mitjana, un 15?% més que l'any anterior.

Un cartell amb el telèfon d'atenció a les víctimes de la violència masclista a l'entrada d'una botiga
Un cartell amb el telèfon d'atenció a les víctimes de la violència masclista a l'entrada d'una botiga (ACN / Jordi Pujolar)

Què cal fer en situacions de violència masclista?

Per demanar ajuda en cas de violència masclista hi ha un telèfon específic d'atenció i informació: 900 900 120. Funciona les 24 hores del dia cada dia de l'any, i atén consultes i urgències. És gratuït, no queda registrat al mòbil i és confidencial.

En cas d'emergència davant una agressió cal trucar al 112 o demanar ajuda per WhatsApp al 601 00 11 22.

Si es vol denunciar, es pot anar a la policia o directament als jutjats especialitzats en violència de gènere.

També es pot recórrer a serveis com les oficines d'informació de l'Institut Català de les Dones (ICD) o els Serveis d'Informació i Atenció a les Dones (SIAD) i els Serveis d'Intervenció Especialitzada (SIE).

Els Mossos, que tenen una guia d'autoprotecció per a dones amb consells bàsics de com actuar en cas de violència masclista dins la parella, també recomanen tenir preparat un pla de fugida o acordar una paraula clau amb els fills perquè demanin ajuda.

 

ARXIVAT A:
Violència masclista
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut