Imatge de la novel·la "The Mongoliad" publicada com una aplicació.
La novel·la es publica per capítols com una aplicació per a iPhone, iPod Touch i iPad.
Victòria Miró

Un autor de best-sellers publica una novel·la interactiva com una aplicació per a dispositius mòbils

La novel·la per capítols, el mateix procediment amb què Dickens o Dumas van publicar algunes de les seves obres més conegudes, reviu a la xarxa. Un escriptor de best-sellers de ciència-ficció ha publicat la seva nova novel·la exclusivament en format digital com una aplicació per a iPhone, iPod Touch i iPad. Els subscriptors reben un capítol cada setmana, però a més poden col·laborar en la trama o dir-hi la seva a través de les xarxes socials. L'escriptor diu que es tracta d'experimentar "amb la narració, la tecnologia i la creativitat impulsat per la comunitat". La novel·la és una història d'aventures a partir de la invasió de les tropes mongoles a l'Europa del 1241, per això el projecte du el nom de "The Mongoliad".

Actualitzat
Honoré de Balzac, Emile Zola, Alfred de Musset, Francois René Chateaubriand, Arthur Conan Doyle o Charles Dickens. Són grans noms de la literatura que en algun moment van publicar novel·les per capítols. El format del fulletó va néixer al París del segle XIX quan els editors de diaris van provar aquest sistema com una manera de guanyar lectors, però no va arribar a la seva esplendor fins a Alexandre Dumas i la publicació d'obres com "Els tres mosqueters" o "El comte de Montecristo".

Després aquest format va perdre popularitat i va caure en desús. Però aprofitant les noves tecnologies, ara l'escriptor Neal Stephenson,  autor de best-sellers de ciència-ficció com "Snow Crash" o "Criptonomicon", ha decidit publicar la seva nova novel·la en format exclusivament digital, com una aplicació que envia als seus subscriptors un capítol cada setmana als seus dispositius mòbils. De moment ha creat aplicacions per a iPhone, iPod Touch i iPad, però també ho està desenvolupant per a dispositius amb sistema Android, i Kindle.

Stephenson, que en les seves obres ha jugat en el camp de l'especulació científico-històrica barrejant ordinadors, virus informàtics i alta tecnologia amb afers mitològics o la criptografia, ha decidit fer un pas més enllà i s'ha llançat a la creació de d'una novel·la seriada i interactiva, oberta a les possibilitats que ofereix la xarxa i que té vocació enciclopèdica. És a dir, que s'allargarà tant com ho vulguin els lectors. L'ha anomenat "The Mongoliad".

Una novel·la 2.0

Els subscriptors de "The Mongoliad" no només en són lectors, sinó que també poden participar en la creació de la novel·la i el desenvolupament de la trama per mitjà d'un fòrum. O poden contribuir a la seva documentació dins del web propi de l'obra.

10 dòlars per un any


Tot plegat no és gratis. Per accedir a tots els continguts de la novel·la -els capítols, les il·lustracions, la música, els vídeos o entrevistes amb l'autor- i poder-hi participar hi ha dos tipus de subscripcions: per sis mesos o per un any, per 6 i 10 dòlars respectivament.

Stephenson va engegar aquest projecte juntament amb Greg Bear, Nicole Galland, Mark Teppo i altres autors i col·legues de diverses disciplines, agrupats sota el nom de "The Subutai Corporation".

Prèviament al 2006 ja havia provat alguna experiència en aquest sentit, quan va engegar un lloc web col·laboratiu amb els seus lectors, un wiki per documentar plegats el període històric de la novel·la que escrivia en aquell moment.

Ara, però, ha obert la novel·la a la interacció també amb un grup al Facebook i un compte al Twitter propis, on ell mateix hi té força seguidors.

Els autors de "The Mongoliad" es mostren molt satisfets de la rebuda que ha tingut el projecte. "Encara no oferim el nombre d'abonats, però el que he de dir és que estem molt contents amb la resposta dels usuaris", ha explicat l'encarregat de les subscripcions de "The Mongoliad", Jeremy Bornstein, per al 3cat24.

Bornstein sobretot subratlla que per ells l'èxit no el marca una determinada xifra de descàrregues, sinó el fet d'haver construït una comunitat. "El que valorem és el progrés que hem fet en la construcció de la comunitat Mongoliad", conclou.

El futur de la novel·la?


Stephenson i els altres impulsors del projecte es mostren prudents a l'hora de valorar si "The Mongoliad" marca el camí que la novel·la seguirà en el futur. "Esperem que la novel·la en paper i tinta encara tingui un llarg futur per davant, però també sabem que el paisatge està canviant i que estan sorgint oportunitats per a les persones que vulguin explicar històries i que ho vulguin fer d'una nova manera, gràcies a la tecnologia". De fet, ells mateixos tenen previst publicar d'aquí a un any en format paper una primera novel·la amb el resultat de "The Mongoliad".

No obstant, ara que Amazon ja ven més e-books que llibres de butxaca és pertinent preguntar-se fins a quin punt el futur de l'edició no passa per la xarxa. I més quan les grans editorials insisteixen -de moment- a vendre els llibres digitals pràcticament al mateix preu que les còpies físiques.

Noves vies de venda i nous formats digitals

Malgrat que Stephenson defuig parlar del seu treball com una via alternativa dins el sector editorial i s'hi refereix sempre com un experiment o un projecte, el fet és que aprofita les possibilitats de compartir informació en xarxa del web 2.0 tant pel que fa a la creació com a la distribució de la seva novel·la, sense renunciar a guanyar alguns calers en el procés.

Tot plegat quan els experts assenyalen que finalment aquest 2011 sembla que el mercat dels lectors electrònics ha arrencat, i que això porta cap a un replantejament dels fonaments del llibre.

El cert és que a l'iTunes ja va a l'alça el mercat dels capítols individuals, especialment atractiu en el cas de les guies de viatge, els llibres de text o les antologies. A més, Amazon fa pocs mesos ha anunciat un nou format a mig camí entre el relat llarg i la novel·la breu, el Kindle Singles, pensat especialment per als reportatges llargs dels periodistes o per a novel·les curtes amb què es puguin donar a conèixer autors novells.

Però aquests nous formats digitals afavoriran l'aparició de grans escriptors com en el seu moment va passar amb Dickens o Dumas? O hem de pensar que donaran lloc a la creació d'obres corals en què els lectors seran alhora coautors de les novel·les?

De moment "The Mongoliad" ja s'ha llançat a experimentar amb noves fórmules de creació aprofitant les potencialitats de la xarxa cap a una literatura no únicament digitalitzada, sinó cada cop més digital.
Anar al contingut