Ginebra

Científics del CERN constaten que els neutrins podrien viatjar més ràpidament que la llum

La teoria de la relativitat d'Albert Einstein podria estar en dubte. Els científics del CERN, el laboratori de física més gran del món, han descobert que unes partícules, els neutrins, poden viatjar més de pressa que la llum. Si això es confirmés s'hauria de revisar un dels pilars fonamentals de la física actual, la teoria de la relativitat, que dicta que res pot viatjar a més velocitat que la llum. L'equip de científics, que dijous en va fer l'anunci, ha confirmat aquest divendres a la tarda la validesa de les mesures preses al laboratori.

Actualitzat
Els científics del Centre Europeu per la Recerca Nuclear (CERN), sota el projecte Opera, han llançat un feix de neutrins des de Ginebra fins al laboratori Gran Sasso del centre d'Itàlia, a 730 quilòmetres de distància. Els resultats han estat sorprenents. Encara no s'han fet públics, però ja n'ha transcendit que s'ha comprovat que la velocitat dels neutrins pot superar la barrera de la velocitat de la llum, els 299.792.458 metres per segon. Segons els resultats, els neutrins han cobert la mateixa distància que la llum en 60 nanosegons menys.

Es tracta d'un descobriment que posa en dubte la màxima d'Einstein que diu que res pot viatjar més ràpidament que la llum. Un pilar que, si s'enderroca, posa en dubte també la teoria de la relativitat.

El resultat és tan sorprenent que les proves del projecte Opera s'han repetit milers de vegades, però els tests sempre han donat una velocitat més ràpida que la de la llum.

Tot i les proves reiterades, els investigadors són cautelosos. Per estar segurs de la descoberta, els científics han demanat a altres companys que verifiquin les dades. Si es confirmen, la física veurà expandits, un cop més, els seus límits.

L'equip de científics francesos que aquest dijous en va fer l'anunci han confirmat aquest divendres a la tarda la validesa de les mesures preses al laboratori. I ho han fet davant d'un auditori format per científics de tot el món. El material s'ha penjat a internet i milers de científics miren de contrastar aquestes dades.

Els neutrins

El neutrí és una partícula subatòmica elemental, indivisible segons els coneixements actuals, sense càrrega elèctrica ni color. Els neutrins són tan minúsculs que de moment ha estat impossible determinar-ne la massa. Són difícils d'aïllar i només es poden controlar en condicions especials de laboratori com les del CERN.