El Departament d'Ensenyament està avaluant l'ús de les TIC en l'educació.
El Departament d'Ensenyament està avaluant l'ús de les TIC en l'educació.
Barcelona

La Generalitat estudia adaptar els models d'avaluació a les noves tecnologies

L'ús de les noves tecnologies a escoles i instituts millora l'aprenentatge i l'interès dels nens per estudiar, però les notes no milloren i l'índex de fracàs escolar fa anys que es manté estancat. Tant el Departament d'Ensenyament com diversos experts apunten que una de les causes és el model d'avaluació. Els exàmens continuen avaluant de la mateixa manera com s'ha fet sempre, és a dir, de forma memorística tot i que les noves tecnologies cada vegada són més presents en el dia a dia a l'escola.

Catalunya RàdioActualitzat
El secretari general de Polítiques Educatives, Lluís Font, ha indicat a Catalunya Ràdio que una de les prioritats del departament és adaptar els exàmens als nous temps i permetre-hi l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Per Font, "l'impacte de les tecnologies en el rendiment escolar dependrà de tenir uns mecanismes d'avaluació que tinguin en compte com s'ha estructurat la ment i el coneixement d'aquests alumnes." Pel govern català, no es pot "valorar l'adquisició de competències en un entorn digital basant-se en uns esquemes analògics", tal com s'està fent actualment.

Aquest canvi d'esquemes ja està recollit a l'informe PISA, les proves globals impulsades per l'OCDE. En la darrera edició, l'informe va incloure una prova de lectura digital i, de cara a l'any 2018 es podria permetre als alumnes respondre a través de l'ordinador.

Prova pilot a 30 escoles

Paral·lelament, una trentena de centres educatius de tot l'Estat ha començat aquest mes de gener una experiència pilot impulsada pel Grup de Recerca de Didàctica i Multimèdia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) per treballar amb el que ells han anomenat "currículum bimodal", un nou sistema d'ensenyament però també d'avaluació.

Pel director de l'estudi, Pere Marquès, és necessari que "el professor tingui clar a principi de curs quines són les 100 o 200 paraules que l'alumne ha de saber molt bé." Marquès creu que en l'actualitat, igual com s'ha fet sempre, el vocabulari s'ha de memoritzar i que "s'han de seguir fent exàmens memorístics". Tot i això, el professor de la UAB creu que tot el que fa referència a "saber coses", ja sigui a classe com als exàmens, "s'ha de fer sempre amb suport documental".

El grup dirigit per Marquès ja va fer una primera prova amb les idees inicials d'aquest projecte amb una mostra de 3.000 alumnes. Malgrat que no considera que el resultat fos significatiu, el fracàs escolar es va reduir un 3%.

Anar al contingut