Barcelona

El tramvia recorre a mediadors de barri per afrontar el vandalisme al Trambesòs

El tramvia de Barcelona ha començat a afrontar el vandalisme a les línies T-5 i T-6 del Trambesòs amb l'ajuda de mediadors de barri, veïns de la Mina (Barcelona-Sant Adrià de Besòs) i Sant Roc (Badalona) que coneixen la zona perfectament. Aquestes línies tenen un alt índex de frau de passatgers que viatgen sense pagar bitllet i tenen afectacions constants per actes vandàlics, que representen 275.000 euros anuals a Tram, ha informat a Europa Press aquesta companyia, que gestiona el tramvia.

RedaccióActualitzat
El Trambesòs disposa actualment de dos mediadors, Antonio Carmona ("tío Curro"), de 60 anys, i Alfonso Amaya, de 32, seleccionats per la Federació d'Associacions Gitanes de Catalunya (FAGIC) després que Tram es va adreçar a l'entitat per minimitzar el vandalisme.

Agressions a inspectors i conductors, vidres dels combois trencats a pedrades, la reposició dels quals costa 37.000 euros del total de la factura per vandalisme, fumar o consumir drogues a l'interior, nens que es pengen de les subjeccions i molta gent que hi viatja sense pagar.

L'Antonio forma part del consell d'ancians de la FAGIC a Catalunya i fa 30 anys que resol conflictes, mentre que l'Alfonso treballa amb joves conflictius. Al Trambesòs es mouen per tramvies i estacions, recorden que s'ha de pagar el bitllet i van a casa dels que hi han comès algun acte vandàlic, tot això amb roba que els identifica.

1.362 € per un vidre trencat

És difícil avaluar els resultats de la mediació, però l'Antonio ho té clar: "Amb la nostra presència posem una mica de respecte", defensa, i recorda que fins i tot han aconseguit per primer cop que una família aboni els 1.362 euros que va costar el vidre que va trencar el seu fill. Després de comprovar-ho en un vídeo, van anar a casa de la família. "He vist que el teu fill ha trencat el vidre i val 1.362 euros; aquí tens la factura", els va dir, i la família li va lliurar els diners i els van portar a Tram.

No es tracta del procediment amb què actua l'empresa, però mostra l'efecte dels mediadors: les últimes dades de Tram sobre el 2011 demostren que hi ha hagut 18 vidres trencats el primer semestre sense mediadors, i 13 des que van començar a treballar.

Després de sis mesos de prova amb quatre mediadors, Tram ha renovat mig any més l'Antonio i l'Alfonso els dies festius, i tres hores al dia els laborables, cosa que els mediadors troben insuficient, però Tram ho justifica per "contenció" de despeses, tot i que prepara altres mesures de seguretat.

"Fem falta al Tram", defensen els mediadors, i recorden que els conductors van més tranquils i que han solucionat situacions que inspectors i fins i tot Mossos d'Esquadra no podien solucionar, i alguns infractors han acabat disculpant-se.

En la recerca de raons que expliquin el vandalisme, l'Alfonso en troba almenys una, la de venjar-se per les multes per colar-se: "Si els posen una sanció de 50 euros i Hisenda els cobra, com es treuen la frustració amb el Tram? Agafen i li tiren una pedra".

Entrar sense bitllet és fàcil perquè no té barreres físiques i està a peu de carrer, i els mediadors vaticinen que serà molt pitjor amb l'augment de tarifes, i especialment a partir de l'1 de febrer, quan la multa per colar-se es doblarà i passarà a ser de 100 euros.

"He vist sancions a amics meus que sé que els costa portar un plat a casa", explica l'Alfonso, que posa d'exemple els que fan una sola parada de Sant Roc a Gorg per anar a buscar menjar a Càritas i són multats: la seva reflexió és que si no tenen res per menjar, tampoc tindran 2 euros per al bitllet senzill.

Anar al contingut