Vista aèria del nou moll del port de Barcelona, un dels més grans d'Europa
Vista aèria del nou moll del port de Barcelona, un dels més grans d'Europa.
Barcelona

Mas reclamarà a Rajoy que posi fil a l'agulla dels accessos del port, pendents des de fa 10 anys

La nova terminal de contenidors del Port de Barcelona ja està gairebé enllestida, però no té tren ni carretera que li serveixin. Fa 10 anys, el ministeri de Foment es va comprometre a construir els accessos viaris i ferroviaris, però a dia d'avui encara no han començat les obres. Segons ha pogut saber TV3, el president de la Generalitat, Artur Mas, reclamarà al president espanyol, Mariano Rajoy, en la seva primera reunió, que doni prioritat a aquesta infraestructura bàsica per a l'economia catalana: el port de Barcelona.

RedaccióActualitzat
Des de fa 10 anys, el port de Barcelona ha guanyat i segueix guanyant terreny al mar. Les obres d'ampliació han transformat visiblement una part del litoral barceloní. L'any 2002 el port estava pràcticament enganxat a Montjuïc. 10 anys més tard gairebé ja toca l'aeroport del Prat.

Per arribar fins aquí, s'han fet diverses ampliacions el 2005, el 2008 i el 2011 En la darrera fase, s'ha construït el Moll Prat, on d'aquí a sis mesos hauria d'entrar en funcionament la nova terminal de contenidors. L'està construint la multinacional xinesa Hutchinson, que també serà l'encarregada de gestionar-la durant els pròxims 35 anys. En aquesta primera fase han invertit 300 milions d'euros per construir una terminal que descarregarà i emmagatzemarà els contenidors de manera automàtica.

El problema és que perquè la terminal sigui competitiva calen uns bons accessos viaris i ferrioviaris al port. Uns accessos que, avui, encara no existeixen.

La Generalitat acusa el govern espanyol de fer el ridícul. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, recorda que Madrid va comprometre's davant l'empresa xinesa Hutchinson a tenir els accessos preparats.

Mentre el Ministeri de Foment no construeixi aquests accessos ferroviaris definitius al port de Barcelona els contenidors podran sortir en tren provisionalment per on ho estan fent ara. Però el president del Port, Sixte Cambra, assegura que el risc de col·lapse és molt alt i avisa que si opten per la carretera, es pot comprometre la mobilitat de la Ronda Litoral.

Els accessos per carretera són tan o més importants perquè les deficiències del ferrocarril fan que avui el 89% de les mercaderies surtin del port en camió.

Per tot plegat, el president Mas mirarà de convèncer aquest 1 de febrer Mariano Rajoy que agilitzi la construcció d'uns bons accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona. Els dos presidents es trobaran per primer cop després de la victòria per majoria absoluta dels populars.
Anar al contingut