El PhoneEasy 740, presentat per Doro al Mobile World Congress. (Foto: Ramon Radó)
El PhoneEasy 740, presentat per Doro al Mobile World Congress. (Foto: Ramon Radó)
Barcelona

Arriben els primers smartphones pensats expressament per a la tercera edat

La gent gran ja fa anys que és un nínxol de mercat per a les empreses de telefonia. Entre les característiques que ha de tenir un dispositiu pensat per a persones d'edat avançada hi ha que sigui senzill d'agafar, que tingui una pantalla grossa i fàcil de llegir, amb els botons grans i un volum del timbre superior al dels telèfons estàndard. Sense perdre de vista aquestes característiques, al Congrés Mundial de Mòbils (MWC), s'hi han anunciat els primers smartphones pensats expressament per a la tercera edat, que hi afegeixen encara més opcions.

Ramon RadóActualitzat
Segons un estudi de Nielsen de la tardor passada fet entre els nord-americans amb telèfon mòbil, en la franja d'edat entre 25 i 34 anys, el 62% disposen d'un smartphone. En canvi, aquest percentatge baixa fins al 30% entre els 55 i els 64 anys i no arriba al 20% a partir dels 65 anys. Per tal de facilitar l'ús d'aquests aparells a les persones de la tercera edat, l'empresa sueca Doro ha presentat en el marc del MWC el seu primer smartphone 3G: el Doro PhoneEasy 740.

Aquest dispositiu, que funciona amb sistema operatiu Android, es posarà a la venda l'estiu vinent i permet l'ús a través de la pantalla tàctil o bé amb un teclat gros i amb prou espai entre tecles. Juntament amb el PhoneEasy 740, Doro llança el portal de gestió Doro Experience Manager, que permet gestionar de forma remota les aplicacions i continguts del telèfon, ja sigui la mateixa persona o bé un familiar. "Des del teu propi ordinador o telèfon, pots modificar elements de l'altre aparell, afegir o treure apliacions, penjar fotografies… Per exemple, si el meu pare demà té hora al dentista, puc accedir al seu telèfon i posar-li una alarma perquè se'n recordi", explica David Youngs, representant internacional de Doro.

Doro va llançar-se a la telefonia per a gent gran l'any 2007 i, actualment, és l'empresa líder d'aquest sector a Europa. El seu objectiu, segons Youngs, és "fer smartphones que siguin realment intel·ligents per a la gent gran". Un dels elements comuns a tots els seus dispositius és el botó d'emergència, que permet enviar un missatge de text alertant els contactes (fins a un màxim de cinc) seleccionats prèviament. Com que el nou model disposa d'un geolocalitzador, aquesta opció, en el PhoneEasy 740 incorpora un enllaç cap a un mapa amb la posició geogràfica del telèfon.

L'empresa sueca també ofereix una selecció d'aplicacions i continguts dirigits especialment a la gent gran: "en comptes de totes les aplicacions de l'Android Market, que són inacabables, en triem entre 50 i 100 que considerem convenients per a la gent gran i són senzilles d'utilitzar", diu Youngs.

Un botó d'emergència connectat per remot al telèfon

La companyia Shenzhen Simtech disposa de tres models de telèfon dirigits a un públic d'edat avançada. El director de màrqueting de Simtech, Robin Feng, comenta que tots tres dispositius tenen en comú la presència d'un botó d'emergència i una tecla que fa de lot que "és molt útil a la nit, si queden a les fosques".

L'aparell més senzill és el B-203, de mida petita però amb tecles molt grosses. Un altre model, molt similar a l'anterior, però amb tapa model "clamshell" és el C-102, que incorpora una lupa a la part superior de la coberta. Per últim, l'S-100 disposa de teclat però també pantalla tàctil i, fins i tot, una càmera. Aquest últim model compta amb cinc alarmes diferents, cada una amb un so diferenciat, útil per a recordatoris.

Feng afegeix que un dels últims ginys que ha comercialitzat Simtech és una polsera amb un botó, que es porta com si fos un rellotge i que es pot connectar per control remot amb el telèfon. "D'aquesta manera, si no es poden moure i no porten el mòbil a sobre, prémer el botó fa el mateix efecte que apretar el botó d'emergència del telèfon", diu Feng.

La companyia xinesa té previst treure al mercat el seu primer smartphone pensat per a gent gran entre l'abril i el maig d'aquest any. Feng indica que funcionarà amb sistema Android i que comptarà amb aplicacions per tal d'ajudar les persones a recordar quan han de prendre els medicaments.

El mòbil com a agenda mèdica

La possibilitat de gestionar l'ús de medicaments a través del telèfon mòbil és una de les principals línies de recerca de Doro. La companyia col·labora amb empreses del sector farmacèutic en projectes de m-health per tal que "les persones grans que puguin romandre en l'ambient familiar puguin tenir la salut controlada sense haver d'anar cada dia a l'hospital", segons Youngs.

Els mòbils amb el sistema Doro Medixine Reminder tenen, a més dels botons habituals, tres tecles anomenades A, B i C. Alguna d'aquestes tecles s'ha de prémer en prendre un medicament i, si no es premen en una hora determinada, s'envia automàticament un missatge de text a l'usuari del telèfon perquè recordi prendre's la medicina. En cas que el botó continuï sense ser premut, els serveis mèdics truquen a casa de la persona per comprovar que estigui bé.

Un altre exemple és el dispositiu Doro PhoneEasy 409-G, que ofereix la possibilitat de realitzar senzilles anàlisis de sang per controlar, per exemple, els nivells de sucre de persones que tenen diabetis. De moment, explica Youngs, "estem començant a implantar-lo a Alemanya, però esperem pdoer-ho fer a Espanya ben aviat".


Anar al contingut