Barcelona

La crisi modifica els hàbits de compra i anima el consum col·laboratiu, un model basat a compartir

De tenir a compartir i de comprar a deixar. Un canvi de mentalitat que rep el nom de "consum col·laboratiu" i que cada cop està més de moda. És una nova tendència basada en una idea antiga: compartir. La crisi ha modificat els hàbits de compra i cada cop els consumidors es decanten més pel préstec o el lloguer. La situació econòmica ha donat els motius i internet ha posat els mitjans. N'hi ha que hi veuen aquesta nova forma de consum com a momentània, a causa de la crisi, però altres creuen que és la revolució necessària per establir un nou model econòmic.

TVC / RedaccióActualitzat
Una nova manera d'entendre el consum s'estén per internet. És un model basat a compartir, en la filosofia de "paga pel que necessites en el moment en què ho necessites". La idea és no comprar els objectes sinó pagar pel seu ús a una empresa o arribar a un acord amb algú per compartir la despesa.

Aquesta opció es coneix com "consum col·laboratiu" i el que pretén és evitar el consumisme i potenciar l'intercanvi de productes a través d'internet.

Darrere aquest concepte s'amaguen pràctiques que es fan des de fa anys. Comprar un electrodomèstic a mitges amb un familiar, donar la roba de premamà a una amiga que s'ha quedat embarassada i, fins i tot, deixar el trepant al veí.

De fet, tenim exemples d'aquesta manera de viure més a prop del que ens pensem. El bicing, per exemple, és una manera de compartir una despesa i una necessitat.

Si es pot consumir, es pot compartir

Ara, aquest consum col·laboratiu es presenta d'una forma innovadora. En temps de crisi han proliferat les webs que posen al servei del consumidor tota mena d'objectes: cotxes, rentadores, joguines, terrenys per plantar, vaques, tasques, viatges, casa, wifi... Tot el que es pot consumir es pot compartir, com ho demostra la llarga llista d'opcions de la web consumcollaboratiu.com. I donen 50 idees per compartir en el 2012.

El consum col·laboratiu no està gaire estès a Espanya, però va guanyant adeptes. Les webs per compartir vehicle són, actualment, les més actives. N'hi ha desenes per a cotxes i algunes més per a bicicletes.

La idea de compartir habilitats o temps també es va estenent. El consum col·laboratiu proposa coses com passejar un dia el gos del veí i que ell te'l passegi un altre dia. Així els dos teniu una tarda gratis.

Una altra opció és estrenar joguines cada quatre mesos. Això és possible gràcies a un portal de joguines en línia que, per un mòdic preu, permet llogar-ne. L'objectiu és facilitar a la canalla una gran varietat de joguines estalviant diners i sent sostenibles. En el consum col·laboratiu no és tan important ser propietari com tenir accés al que es necessita.

Donar, l'altra opció

La crisi també ha tingut un efecte positiu en la solidaritat: ha disparat el nombre de socis i voluntaris dels programes de la Creu Roja a Catalunya. Una tendència que també es veu a internet amb noves propostes per ajudar els que més ho necessiten.

El concepte es semblant al del consum col·laboratiu però sense rebre res a canvi. Donar roba, sacs de dormir o llibres i instruments a una escola són alguns dels èxits de Barcelona Actua, una nova xarxa social de projectes solidaris que posa en contacte més de 1.700 usuaris.

Amb un nom d'usuari i una contrasenya que s'obté gratuïtament, es pot accedir a tots els anuncis que els usuaris publiquen. A la xarxa es poden fer crides per donar resposta a campanyes solidàries.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut