Imatge d'arxiu
Els balanços de sinistralitat que fa públics Interior es refereixen únicament a morts en carretera a 24 hores i exclouen les víctimes en zona urbana i als morts dies després.
Madrid

La directora de la DGT qüestiona les xifres de morts ofertes pels seus predecessors i anuncia sorpreses

La directora general de Trànsit, Maria Seguí, ha explicat que l'indicador d'accidents utilitzat habitualment per la DGT reflecteix només una «fracció del problema» i ha reconegut que hi pot haver «sorpreses» que es faci un còmput real dels morts a trenta dies en carretera i zones urbanes.

RedaccióActualitzat
Actualment, la immensa majoria dels balanços de sinistralitat que fa públics el Ministeri de l'Interior es refereixen únicament a morts en carretera en 24 hores, i exclouen les víctimes en zona urbana.

Seguí ha explicat que la xifra total de morts en accidents que la DGT publica fins ara en els seus anuaris és una mera «estimació» feta a partir de les dades reals de víctimes en les primeres 24 hores després de l'accident.

A falta de xifres reals, recopilades en hospitals o mitjançant un seguiment dels ferits, la DGT calcula el nombre de morts a 30 dies mitjançant un coeficient corrector que llança una simple estimació, no una xifra totalment contrastada. Així, l'any 2010 es va tancar d'entrada amb 1.730 morts a la carretera a 24 hores, mentre que en l'anuari de la DGT, que inclou morts a 30 dies i en ciutat, la xifra es va elevar a 2.478 morts.

Acabar amb aquesta situació i oferir unes estadístiques de sinistralitat equivalents a les de la resta de països de la UE és un "primers reptes" que s'ha fixat Seguí. "Ens podríem portar una sorpresa", va admetre, encara que va demanar que no es faci "alarmisme" amb xifres passades, ja que l'important és millorar la seguretat viària en el futur. Amb tot, el seu predecessor en el càrrec, Pere Navarro, va criticar Seguí per "posar en dubte les xifres de morts, que és una falta de consideració als funcionaris de l'Observatori Nacional de Seguretat Viària, que recullen, comproven i certifiquen les dades de la sinistralitat, i no és la millor manera d'iniciar una gestió".

Espanya, el millor país en seguretat viària urbana?

Segons Luis M. Xumini, expert en Seguretat Viaria les dades que ha facilitat fins ara la DGT a les diferents bases de dades europees, son "incompletes",

A CARE (base de dades de la sinistralitat viària a la UE) consta que Espanya és el millor país en seguretat viària urbana, amb menys morts urbans que ningú a la UE (el 17% del total), mentre que Itàlia té el 41%.

I en IRTAD (base de dades de la sinistralitat viària a l'OCDE), curiosament Espanya no facilita la dada de morts/quilòmetres recorreguts, que és un dels indicadors clau per saber com anem, no el de morts/habitants, perquè no diu res de la seguretat del sistema, per molt que sigui la dada més publicitada.
Anar al contingut