2 Tunel Vallirana
Vallirana

Vallirana, el "túnel de la vergonya", 8 anys per foradar 1.300 metres

L'Ajuntament de Vallirana, de Cervelló i de Subirats, els consells comarcals de l'Alt Penedès i del Baix Llobregat, i representants de PIMEC, CCOO, UGT i de l'Associació per la Promoció del Transport Públic s'han unit aquest dimecres per exigir l'acabament de les obres de la variant de Vallirana el 2013. Aquestes institucions i agents socials han criticat les conseqüències negatives de no tenir la carretera acabada, com la falta de qualitat de vida dels ciutadans i conductors o la poca competitivitat econòmica de les empreses de la zona. Amb aquest acord es demana a la Generalitat i al Ministeri de Foment que es contemplin als seus pressupostos els 800 metres que queden de la infraestructura.

RedaccióActualitzat
Els representants d'aquestes institucions i entitats han firmat un document per demanar que el govern de l'Estat, a través del Ministeri de Foment, inclogui l'assignació pressupostària necessària en els pressupostos generals de l'Estat del 2012 per a la variant de Vallirana, perquè es reprenguin les obres "de manera immediata i ininterrompuda" i s'acabin el 2013.

Però el document també demana a la Generalitat de Catalunya que inclogui la carretera com a projecte prioritari per assignar a càrrec de la disposició addicional tercera de l'Estatut de Catalunya per a l'any 2011, "si és possible", i els anys següents fins a acabar les obres el 2013.

L'alcaldessa de Vallirana, Eva Martínez, ha explicat que dels 2.100 metres que consta el túnel, només queden uns 800 metres per acabar-lo i per això l'ha considerat el "túnel de la vergonya".

Martínez també ha fet referència a la vida dels veïns de Vallirana, amb un carrer Major que és la carretera N-340. Els sorolls, la contaminació, els perills i les cues per qualsevol entrada o sortida de casa fa que ciutadans i conductors pateixin una carretera molt transitada per camions i vehicles, ja que "és l'única via gratuïta entre Barcelona i el Penedès".

Les dades i les dates

El 4 de març del 2004 es posa la primera pedra de la infraestructura i es preveia que el 2007 estaria acabada. Però lluny d'inaugurar-la llavors, el document que han firmat aquest dimecres explica que les obres han patit diverses aturades "tant per raons tècniques com pressupostàries".

De fet, les obres de perforació del túnel es van suspendre al juliol del 2011, en esgotar-se la partida de 15 milions d'euros prevista als pressupostos de l'Estat, segons explica el document. I segons la nova planificació de les obres que va fer el Ministeri de Foment al juny del 2010, l'entrega de la carretera s'endarreria fins al 2015.

Els càlculs de l'Ajuntament de Vallirana per finalitzar les obres dels 800 metres de carretera que queden diuen que faltaria una inversió de 77 milions. Jordi Milà ha explicat que "si l'Estat sacrifiqués només 11 quilòmetres d'AVE per a aquest any i el proper, ja tindríem pressupost suficient per finalitzar la variant". A més, afegeix que no entén per què no es fa si es compara el cost de l'obra amb el volum d'usuaris.
Anar al contingut