Barcelona

La Fundació Bofill denuncia la pràctica "generalitzada" als instituts de separar els alumnes per nivell

La Fundació Bofill ha denunciat la pràctica "generalitzada" als instituts de separar els alumnes tenint en compte el nivell acadèmic, una política que pot arribar a triplicar els casos de fracàs escolar. Segons les dades de l'entitat, un terç dels instituts separa sempre els estudiants en dos grups (els que consideren més i menys competents), i un altre terç ho fa en només determinades assignatures, mentre que el terç restant no fa diferències. L'entitat reclama una atenció individualitzada, a l'estil dels països nòrdics i en consonància amb el que diu la llei d'educació de Catalunya (LEC) i amb la pràctica dels últims 20 anys al nostre país.

RedaccióActualitzat
L'informe de la Fundació Bofill, batejat amb el nom de "Junts a l'aula", destaca que la manera de reduir el fracàs escolar i incrementar l'índex d'excel·lència a l'escola catalana no és separar l'alumnat, sinó "millorar el model comprensiu", que passa per l'atenció individualitzada a la diversitat dins de la mateixa aula.

Segons els experts, aquest model s'ha anat desenvolupant des dels anys 80 però en els últims temps ha entrat en crisi per la suma de factors com ara la immigració, els canvis tecnològics, en els models de família i el mercat laboral, que han "col·lapsat severament la qualitat i eficàcia de l'escola".

Per capgirar la situació, la Fundació Bofill proposa, entre altres idees, que es redueixi el currículum amb l'objectiu de crear una "cultura comuna" entre els alumnes que se centri en "les àrees més essencials", entre les quals cita la llengua, les matemàtiques, la ciència, la cultura, l'art i l'esport. També proposa que hi hagi igualtat de recursos entre els centres, respectant-ne l'autonomia i tenint en compte que tenen necessitats diferents, i que la pública assumeix més alumnes amb dificultats que la concertada. A banda, apunta que quart d'ESO mantingui un tronc comú per a tot el grup, sumat a matèries optatives o específiques. En aquest sentit, rebutja la reforma plantejada pel govern de Mariano Rajoy, perquè reduiria l'ESO a tres anys i tem que això suposi avançar el final de l'escolarització obligatòria.

L'informe s'ha elaborat a partir d'un seminari de nou sessions amb una trentena d'experts i l'assessorament d'especialistes internacionals.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut