Catalunya

Dos-cents conductors que van per les autopistes de Catalunya ja no paguen els peatges

Més de dos-cents conductors, segons Abertis, s'han negat a pagar -en pocs dies- els peatges de les autopistes com a mesura de protesta per l'elevat nombre de vies de pagament que hi ha a Catalunya. L'acció respon al seguiment d'una campanya iniciada a la xarxa. On més incidència ha tingut la protesta és a l'AP-7, a les comarques gironines.

RedaccióActualitzat
Josep Casadellà, amb el seu vídeo penjat a YouTube, va ser el primer a negar-se a pagar el peatge a l'AP-7. Més de 160.000 visites ja han estat testimoni del que ell mateix qualifica d'acte de desobediència civil. Després d'ell l'han seguit molts altres conductors, i la repercussió a les xarxes socials s'ha escampat com una taca d'oli.

Protesten contra el greuge que suposaria l'allargament de la concessió de les autopistes de peatge, sobretot a Catalunya i el País Valencià, per compensar la fallida de les autopistes radials de Madrid. No tots són conductors anònims. L'alcalde de Celrà, Dani Cornellà, també s'ha adherit a la campanya, que han batejat com "No vull pagar", i aquest dissabte va decidir no pagar al peatge de la Roca.

Cornellà ha explicat que "ja s'ha amortitzat amb escreix durant aquests últims anys el que va costar fer l'obra i, fins i tot, a canvi, al llarg d'aquests anys se'ls ha anat ampliant la concessió".

El web proupeatges.cat publica una guia legal d'actuació davant dels peatges. Diuen que el Servei Català de Trànsit i els Mossos d'Esquadra "no et poden multar perquè aquesta acció no està contemplada al Reglament General de Circulació com a infracció". També diuen que Abertis "només pot anotar la matrícula del vehicle –cosa que no té cap efecte- i, tot seguit, obrir-te la barrera per deixar-te marxar. És igual si el senyal lluminós de la concessionària està en verd o vermell. Aquest senyal lluminós no és un semàfor i només indica si s'ha pagat el peatge o no, i no està regulat pel Reglament de circulació". Proupeatges.cat explica, d'altra banda, que "tens dret a no identificar-te davant del personal d'Abertis si et requereixen el DNI" i que "si els empleats de l'autopista intenten retenir-te o bloquejar-te a la tanca més temps del necessari per anotar la matricula del teu vehicle, estan cometent un delicte penal de detenció il·legal". Finalment, asseguren que "la concessionària només et podrà reclamar el pagament del deute/peatge via notificació si tu t'has identificat amb el DNI, però mai per via penal, perquè no hi ha delicte".

La protesta ha servit per reobrir el debat sobre els peatges.

Andreu Esquius, consultor de Mobilitat i Transports, opina: "És molt difícil suprimir peatges financerament i a més a més no crec que sigui tècnicament adequat. El que sí que es pot fer és tendir cap a una homogeneïtzació de tarifes des del punt de vista territorial per alliberar els greuges comparatius entre territoris per tarifes diferents."

La protesta cada dia que passa guanya adeptes a les autopistes catalanes. La insubmissió, però, segons Abertis, supera de poc les 200 persones, una xifra molt petita si es compara amb els milers de conductors que cada dia paguen algun peatge a Catalunya. En concret, la concessionària ho xifra en un 0,001 per cent dels conductors.

El portaveu del govern, Francesc Homs, assegura que entén l'estat d'ànim que hi ha darrere el moviment ciutadà de protesta contra el pagament dels peatges.

"Com a govern hem de defensar el principi de legalitat. Dit això, nosaltres aquest tipus d'expressions entenem que reflecteixen un estat d'ànim d'una part molt significativa de la població del nostre país. Des del punt de vista de l'estat d'ànim, ens hi sentim molt propers."

Per la seva banda, Esquerra Republicana de Catalunya presentarà una proposta de resolució al Parlament per alliberar el peatge de l'autopista C-16 entre Sant Fruitós de Bages i Sant Vicenç de Castellet, a la comarca del Bages.

El president del grup, Joan Puigcercós, ha assegurat que aquesta demanda és necessària per als habitants del Bages, ja que aquesta comarca està més perjudicada que la resta. "Potser un cas d'escanyament con al Bages, potser difícilment el veuríem perquè és un escanyament que bàsicament t'obliga, en determinats trajectes, a pagar peatge". I ha afegit: "Nosaltres creiem que això és possible si el govern es compromet a trobar una solució."

D'altra banda, Uriel Bertran, diputat de Solidaritat Catalana per la Independència, ha instat els diputats a prendre exemple del seu grup, i tornar el Teletac.

"Ens sembla que és una primera mesura d'ètica política retornar aquests teletacs per part d'aquells partits polítics que vulguin plantejar la fi dels peatges al nostre país", ha dit.

El partit ha anunciat que oferirà assistència jurídica als conductors que se saltin els peatges.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut