Barcelona

Interior mou fitxa per frenar el #novullpagar i anuncia multes de 100 euros per a qui secundi la campanya

La campanya "No vull pagar" amenaça de convertir-se en un autèntic maldecap per a les concessionàries de les autopistes però també per al govern català. El nombre de conductors insubmisos creix cada hora que passa i l'abast de la protesta s'estén pel territori traspassant les fronteres catalanes i també el tipus de peatges, fins i tot afecta el túnel del Cadí. El rebombori creat ha forçat la Generalitat a moure fitxa i Interior ha anunciat que multarà amb 100 euros qui es negui a pagar.

Eva ClotaActualitzat
La Generalitat de Catalunya vol tallar de soca-rel una acció reivindicativa que cada vegada pren més cos. Interior tractarà la insubmissió en els peatges com una sanció lleu del reglament de circulació i el Servei Català del Trànsit multarà els conductors amb un mínim de 100 euros.

En no pagar el peatge s'està infringint, segons han confirmat al 324.cat fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat, el senyal de peatge, que obliga al conductor a aturar-se i no arrencar fins que s'ha pagat.

La denuncia la tramitarà l'empresa concessionària, en entendre que l'operari de cabina és autoritat i té potestat per fer-ho, i el Servei Català del Trànsit comunicarà la infracció i la multa al conductor.

Segons les fonts governamentals consultades, s'entén que la mesura també afectarà els que fins ara ja ha secundat la campanya.

Asseguren que la seva intenció era no sancionar ningú si s'hagués quedat en una anècdota, però l'abast que està prenent la campanya ha obligat la Generalitat a moure fitxa per "garantir el compliment de la legalitat", segons el comunicat oficial.

L'anunci es volia frenar fins dimarts vinent, quan des de la campanya s'havia cridat els conductors a concentrar-se als peatges catalans a una hora concreta, però l'augment d'adhesions en les últimes hores l'ha precipitat.

Més i més #novullpagar

La protesta antipeatges ha crescut a passos de gegant davant la desesperació de concessionàries i govern, que esperaven que s'anés fent fonedissa amb el pas dels dies.

Cada dia que passava era més habitual que algú conegut confessés, en persona o a través de xarxes socials com Facebook o Twitter, que ja s'havia sumat al #novullpagar. I són moltes les veus que deien que elles tampoc ho farien arribat el moment.

Aquest dissabte han arribat testimonis de gent que s'ha negat a pagar peatges al País Valencià i també al Túnel del Cadí, on alguns conductors han trobat una resistència més forta que als peatges de les autopistes.

Les últimes xifres d'Abertis, d'aquest divendres, asseguraven que unes 1.500 persones s'havien sumat a la protesta les últimes tres setmanes.

Un greuge reconegut

El govern català reconeix que Catalunya pateix un dèficit històric d'inversions per part de l'Estat i que aquest s'ha hagut de solucionar construint autopistes de pagament, cosa que ha comportat un greuge comparatiu amb altres territoris de l'Estat. Els 632 quilòmetres de vies de peatge, situen Catalunya al capdavant d'aquest rànquing. En canvi, només el 18% de les vies de gran capacitat de tot l'Estat són de pagament.

La Generalitat recorda, però, que és en el marc del grup de treball de peatges que s'ha d'avançar cap al rescat selectiu de les carreteres catalanes, les bonificacions i els canvis tarifaris. Un grup en què estan implicats institucions polítiques, partits i societat civil.
Anar al contingut