Barcelona

El Parlament demana a l'Estat la creació d'un fons per al rescat de peatges

El Parlament de Catalunya ha aprovat aquest dimecres reclamar a l'Estat que creï un fons de rescat i subvenció de peatges. La votació ha tirat endavant amb els vots a favor de CiU, PSC, PPC, ICV-EUiA, ERC i C's i l'únic vot en contra dels tres diputats de Solidaritat.

RedaccióActualitzat
El text aprovat demana que es creï un fons estatal per dotar de recursos els programes d'homogeneïtzació, rescat selectiu i subvenció per als usuaris habituals dels peatges. També preveu que les comunitats autònomes constitueixin fons que es nodririen tant de l'Estat com dels seus propis ingressos. El fons s'obtindria a partir dels impostos que l'Estat i les autonomies recapten de les empreses concessionàries (IVA i Societats) i serviria per fer un rescat selectiu de peatges i ampliar les bonificacions.

Malgrat el seu vot favorable, el PPC ja ha advertit que el moment és "del tot inadequat" i que la iniciativa "no prosperarà" per la situació econòmica actual. Des de la resta de l'oposició, a més, s'ha retret a CiU que no hagi "fet res" en favor del rescat durant anys i que no apliqui el criteri dels peatges de Catalunya.

D'aquesta manera, la cambra catalana tornarà a enviar al Congrés una proposició no de llei molt similar a la que es va aprovar l'any 2004 i que el Congrés va admetre a tràmit l'any 2008. El text, però, mai va arribar a entrar dins d'una ordre del dia.

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha assegurat en el ple del Parlament que, sense peatges, els pensionistes catalans haurien de pagar més impostos a l'erari públic. En resposta al diputat de SI Alfons López Tena, Mas ha indicat que les infraestructures viàries sempre s'acaben pagant, ja sigui "a través de peatges o amb els impostos".

50 milions anuals per bonificacions de peatges

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha assegurat que, en cas que s'aprovi aquest fons, Catalunya rebria 320 milions d'euros anuals per, entre altres coses, "pagar el cànon de tots els peatges a l'ombra de la Generalitat" i recuperar bonificacions retirades com les dels peatges de Mollet, Alella i les Fonts.

Al mateix temps, ha criticat que Catalunya tingui "un abús i un greuge comparatiu" respecte a altres territoris de l'Estat en matèria de peatges: segons les dades que ha ofert en el ple, un català es gasta una mitjana de 95 euros anuals en peatges, mentre que aquesta mitjana a Espanya és de 30 euros.

Recoder també ha explicat que la Generalitat destina 50 milions d'euros anuals en bonificacions de peatges com a conseqüència d'acords, segons ha dit, aprovats per anteriors governs. En la sessió de control al Parlament, Recoder ha retret als grups d'esquerres que "aquells que han callat durant set anys volen recuperar en set dies el temps perdut".

Recoder ha defensat que, pel govern català, els culpables de la situació actual amb els peatges i les infraestructures de Catalunya "estan a 600 quilòmetres". El conseller ha sentenciat: "La nostra batalla és amb l'Estat, que amb la seva política d'ofegar un país que es vol desenvolupar ha provocat que la meitat de les seves vies de gran capacitat siguin de peatge".

Carta de Mas a Rajoy per "l'homogeneïtzació" dels peatges

La petició de la cambra catalana arribarà a Madrid acompanyada d'una carta que el president Mas ha enviat a Mariano Rajoy en què demana una "homogeneïtzació" dels peatges a totes les comunitats autònomes.

El portaveu del govern, Francesc Homs, que ha informat de l'enviament d'aquesta missiva, explica que, tot i que les autovies també les paguen els ciutadans amb els seus impostos, en el cas de les autopistes, el cost recau sobre els usuaris que passen per aquella via.

Pastor reconeix el greuge

Precisament, la ministra de Foment, Ana Pastor, va reconèixer aquest dimarts el greuge històric de Catalunya a l'hora de pagar per circular per les seves autopistes, però també va recordar que els peatges de la Generalitat són els més cars.

El debat sobre els peatges es va reobrir ara fa unes setmanes amb la campanya ciutadana que es va encetar a internet #novullpagar i que va tenir la seva protesta conjunta més gran en l'operació tornada del pont del Primer de Maig.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut