Barcelona

La preocupació de França sobre l'ortografia reobre el debat sobre la correcció a l'hora d'escriure

La preocupació de França sobre l'ortorgrafia reobre el vell debat sobre la correcció a l'hora d'escriure. Un estudi demostra que els nens i nenes fan més faltes que abans. Els experts es pregunten si és legítim abandonar el rigor a canvi de practicitat.

TVCActualitzat
Hi ha un discurs creixent que diu que el que és realment important és comunicar-se, i no tant si el que es transmet està més o menys ben escrit. Però un text amb faltes d'ortografia no està ben vist i no diu res a favor de qui l'ha redactat.

A França, aquesta preocupació s'ha traduït en una circular del Ministeri d'Educació a les escoles perquè donin prioritat a l'ortografia, després de constatar que, en un text de deu ratlles, els alumnes fan de mitjana 14 faltes. Fa 20 anys en feien 10, un 40% menys. I això pel que fa a la mitjana, perquè la quantitat d'alumnes que fan més de 15 faltes s'ha doblat.

El Ministeri d'Educació francès recomana als mestres fer fer més exercicis, més jocs i, sobretot, més còpies i més dictats. I també es preveu fer repàs d'ortografia a Secundària.

França és un país tradicionalment obsessionat per la correcció de la llengua, però, com apunten els sindicats de mestres, en els últims anys l'escola ha dedicat molt menys temps a l'ortografia. Asseguren que s'ha preferit ensenyar noves tecnologies, desenvolupament sostenible o educació vial, matèries que consideren importants però han restat hores d'ensenyament a l'ortografia.

Un debat universal

A Catalunya no hi ha estudis concrets sobre aquesta qüestió. Els professors es divideixen entre els que pensen que no detecten gaires més faltes i els que pensen que cal donar més valor a l'ús de la llengua.

El professor Joan Bustos, de l'Escola Mare de Déu de Lourdes de Mataró, explica a TV3 que els seus alumnes no fan més faltes que fa uns anys i pensa que no se n'ha de donar tant la culpa als mòbils i a internet. Bustos considera que s'ha de tenir en compte cada situació. En un examen, per exemple, no es poden fer faltes, però en una comunicació informal com la missatgeria instantània no és tan problemàtic que es facin servir abreviacions o faltes.

En canvi, Daniel Cassany, professor d'Anàlisi del Discurs de la Universitat Pompeu Fabra, té la impressió que els estudiants continuen cometent molts errors ortogràfics. Cassany assegura que ara és més difícil escriure bé que fa 40 anys perquè l'accés que hi havia llavors a altres idiomes era menor.

Per millorar aquesta situació, algunes veus defensen que la societat doni més valor a l'ús correcte de l'ortografia.

I tu, quin nivell tens?

Les noves tecnologies poden tenir mala fama pel que fa a l'ortografia, però també han aportat alguns beneficis. Internet ens aporta eines per millorar els coneixements, com el Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans, l'eina de la Generalitat Optimot o el portal lingüístic ésAdir. Altres entrades permeten posar a prova el nivell de coneixement de la llengua d'una manera lúdica. Televisió de Catalunya, per exemple, té disponible a la xarxa una versió del programa "El Gran Dictat". També està disponible gratuïtament per a Android i iPhone i iPad.

Una altra opció per aprendre jugant és l'aplicació Apalabrados (Android i iOS). Ideal per als amants de l'Scrabble.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut