Imatge d'una usuària amb el seu avatar a Second Life.
Bandes mafioses utilitzen Second Life i World of Warcraft per fer activitats il·legals.
Barcelona

El món virtual dels jocs de rol en línia, la nova eina per blanquejar diners i finançar el terrorisme

Jocs del tipus Second Life i World of Warcraft es converteixen en tapadores per blanquejar diners i finançar terrorisme al món virtual.

RedaccióActualitzat
La falta de regulació global en els entorns virtuals ha provocat que algunes bandes mafioses, i fins i tot grups terroristes, utilitzin jocs de "rol en línia", tipus Second Life i World of Warcraft, per blanquejar diners de les seves activitats il·legals i finançar accions violentes.

Segons ha explicat la doctora en dret i investigadora en la Universitat Humboldt de Berlín, Covadonga Mallada, aquestes plataformes d'oci, on es poden realitzar compravendes amb diners autèntics, no estan subjectes als requisits d'intercanvi d'informació del món real. Segons ha afegit Mallada, es converteixen en un nou paradís perquè els criminals puguin delinquir impunement lluny de les autoritats.

"Per als governs, aquests entorns digitals segueixen sent uns espais innocus. Els móns virtuals i els diners i els negocis que es fan allà és com si no existissin, són simplement un joc", ha subratllat l'experta en blanqueig de capitals Mallada. No obstant això, Mallada recorda que en el món virtual de Second Life, malgrat que no es troba en el seu moment més àlgid, hi ha nou milions de residents que disposen de la seva pròpia moneda -el "dòlar lynden"-, una divisa que es compra i es pot reconvertir una altra vegada en diner real per mitjà d'una targeta de crèdit o un compte de "PayPal".

Així, el "modus operandi" dels delinqüents consisteix a "invertir" en Second Life comprant terrenys virtuals o jugant en els casinos que existeixen en aquest món. Després de fer alguna transacció per despistar, recuperen els diners ja nets d'impostos.

Segons la investigadora, a Europa els diners que passen al compte PayPal es graven amb l'IVA. D'aquesta forma queda blanquejat i, a sobre, queda tributat davant la hisenda pública com si fossin un guany lícit. A més, apunta que el principal problema és que Second Life no pregunta d'on vénen els diners, perquè les normatives preventives d'evasió de capitals no hi obliguen.

Aquests mecanismes l'utilitzen, sobretot, bandes dedicades al tràfic de drogues i armes, encara que també s'han rastrejat possibles casos d'evasió de capital i d'organitzacions pròximes a grups terrosites.

Organitzacions com l'Europol i The Fraud Advisory Panell fa temps que estudien els diners que circulen a Second Life, tot i que, segons ha explicat Mallada, "les investigacions encara estan en bolquers".
Anar al contingut