Madrid

La liberalització ferroviària serà efectiva a partir del juliol del 2013

La ministra Pastor, que ha dibuixat un panorama negre de la xarxa ferroviària espanyola, ha dit que l'Estat deixarà d'invertir en 98 entitats púbiques vinculades als ferrocarrils i als ports.

RedaccióActualitzat
"La liberalització efectiva de l'activitat del transport ferroviari es farà a partir del juliol del 2013", ha anunciat la ministra de Foment, Ana Pastor, just acabar el Consell de Ministres. Es tracta d'una mesura per adequar Renfe Operadora a la seva liberalització, ha dit, i, per fer-ho, es trossejarà en quatre societats estatals: el de negoci de viatgers; el de mercaderies i logística, el de manteniment i el d'arrendament. L'objectiu, ha explicat la ministra, mantenir la seva condició d'operador públic. Per portar a terme tots aquests canvis, es faran grups de treball perquè "tots els treballadors" hi puguin participar.

A més de racionalitzar les vies, els horaris i treballar per evitar les duplicitats, la titular de Foment ha explicat que l'Estat deixarà d'invertir en 98 entitats púbiques vinculades als ferrocarrils i als ports, accelerant d'aquesta manera la liberalització del sector que ja va començar el 2005. En la mateixa línia, s'eliminaran sis empreses públiques - amb una participació de més 50% de l'executiu- i desinvertiran en 14 empreses més, amb una participació de menys del 50%. Pastor també ha anunciat que extingirà FEVE (Ferrocarrils Espanyols de Via Estreta) a partir de l'1 de gener del 2013. La part operadora l'assumirà Renfe i la d'infraestructures, Adif.

Pastor ha dibuixat un panorama negre de la xarxa ferroviària espanyola. Ha dit, per exemple, que en 176 estacions espanyoles no s'arriba a un viatger diari de mitjana o hi ha trams que costen 137.000 euros el quilòmetre per via.

La ministra ha destacat que totes les mesures van encaminades a fer un servei "més eficient, racionalitzat, amb un cost que puguin assumir els ciutadans i que preservi el sector públic". En la mateixa línia, el govern espanyol diu que vol millorar la qualitat del servei, treure el màxim profit, incrementar el nombre d'operadors, ampliar les línies d'alta velocitat a menys preu i incrementar els transports de mercaderies "sense cost als ciutadans espanyols", ha assegurat la ministra.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut