L'entrada en servei del desdoblament de l'Eix Transversal es preveia per l'agost del 2013.
L'entrada en servei del desdoblament de l'Eix Transversal es preveia per l'agost del 2013.
Barcelona

L'eix transversal desdoblat de punta a punta s'avança i entrarà en servei el 4 de gener

La C-25 que uneix Girona i Lleida per l'interior estarà desdoblada i en funcionament en menys de quinze dies. De fet, s'havia previst que entrés en servei l'agost del 2013 però s'ha pogut avançar al gener perquè les obres estan pràcticament acabades.

RedaccióActualitzat
L'eix transversal desdoblat entrarà en servei el 4 de gener. La C-25, que uneix Girona i Lleida per l'interior, estarà desdoblada i en funcionament en menys de quinze dies. De fet, s'havia previst que entrés en servei l'agost del 2013, però s'ha pogut avançar al gener perquè les obres estan pràcticament acabades. Encara estan treballant en la senyalització, la il·luminació, els sistemes de seguretat i les proves d'emergència als túnels.

El responsable del Departament de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ja va avançar que l'eix desdoblat estaria operatiu el gener del 2013 de punta a punta, des de Cervera (Lleida) fins a Caldes de Malavella (Girona), tot i que les previsions eren que entrés en funcionament l'agost del mateix any.

L'impacte econòmic d'aquesta actuació, que inclou una cinquantena de viaductes, 14 túnels i 40 enllaços, ha generat 4.000 llocs de treball directes i indirectes durant les obres. La C-25 es divideix en tres trams: Cervera-Manresa, amb una longitud de 44,4 quilòmetres; Manresa-Vic (Gurb), amb 43 quilòmetres, i Vic-Caldes de Malavella, el de més longitud amb 55,4 quilòmetres.

Aquesta carretera té un trànsit d'entre 8.000 i 17.000 vehicles al dia, un 25% dels quals són vehicles pesants. Les obres han suposat desdoblar 143 quilòmetres. El pressupost ha estat de 734 milions d'euros.

El govern haurà de pagar 69,8 milions de mitjana fins al 2040 en concepte de "peatges a l'ombra" -la concessió dura 33 anys des de l'adjudicació, el 2007-, i aquest any la Generalitat abonarà en concepte d'aquest tipus de peatges 125 milions i 304 de concessions. Per la seva banda, Cedinsa preveu destinar durant el període de concessió 227 milions d'euros a la conservació i explotació de l'Eix Transversal, així com 237 milions addicionals a reinversions.

Eurovinyeta

La conselleria està treballant per aplicar l'eurovinyeta, un peatge per als camions i vehicles de gran tonatge, a l'Eix Transversal, una mesura que s'aplicarà únicament als vehicles pesants que facin el recorregut complet d'aquest eix, des de Cervera fins a Caldes de Malavella o al revés, però no es penalitzaran els recorreguts interns.

Al llarg del 2013 es concretarà el procediment d'implantació de l'eurovinyeta, un peatge sobre el qual encara no s'ha pronunciat a favor el govern de Mariano Rajoy, si bé des de la Generalitat creuen possible aplicar-lo a Catalunya.

Es tracta que l'aplicació d'aquest peatge sigui fiscalment neutra per als transportistes catalans, i una part de la recaptació es dedicarà al sector i al finançament d'aquesta infraestructura.


Anar al contingut