Barcelona

Entra en vigor el sistema de torns per als taxis regulats per l'Institut Metropolità

La mesura pot comportar una reducció de taxis disponibles en hora punta de fins a 2.000 vehicles. L'Institut Metropolità del Taxi assegura que amb el nou sistema es pretén evitar jornades de 16 hores.

RedaccióActualitzat
Els taxis regulats per l'Institut Metropolità inicien a partir d'aquest 2 de gener un sistema de torns que pot comportar una reducció de taxis disponibles en hora punta de fins a 2.000 vehicles.

Els autònoms, T1, tenen dos torns: el de matí, que comença a les 4 de la matinada i s'acaba a les 2 del migdia, i el de tarda, que s'inicia en aquesta hora i s'acaba a la mitjanit. La resta de l'horari, de la mitjanit a les 4 de la matinada, queda lliure per a tots els taxistes, excepte en el dia de descans setmanal. La nit de divendres a dissabte, aquest horari s'allarga fins a les 6 del matí.

Els torns es canviaran cada mes entre els vehicles amb llicències parells i senars, i els taxistes hauran de portar un distintiu que els identifiqui, amb una fotografia i un adhesiu que n'indiqui la rotació de torns.

Per a les empreses del taxi, T2, amb més d'una llicència, el període de treball és de 20 hores, amb torns de 10 hores repartides entre les 07.00 i les 17.00 i entre les 19.00 i les 05.00 amb un dia de descans setmanal.

Hi ha un tercer horari fix de 12 hores, T3, pensat perquè s'hi acullin els taxistes que busquin millorar la conciliació familiar, i que va de 07.00 a 19.00 i de 19.00 a 07.00.


Jornades de 16 hores

L'Institut Metropolità del Taxi assegura que amb el nou sistema es pretén evitar jornades de 16 hores. Un altre objectiu és retirar de circulació en hores punta uns 2.000 taxis dels 10.500 que té el sector. Finalment, també ha estat un argument important la caiguda de la recaptació, estimada en un 15% per l'Institut Metropolità del Taxi i en un 30% pel gremi, que s'atribueix, en part, a la sobreexplotació del taxi.

El sistema de torns ha rebut 1.500 al·legacions i el van votar en referèndum el 70% de taxistes. A l'espera de veure com funciona, els sindicats del taxi són escèptics o fins i tot hi estan en contra.

El nou sistema de torns ha generat discrepàncies en autònoms i treballadors de Teletaxi. El representant de la Federació Catalana del Taxi, Josep Maria Goñi, ha assegurat que les empreses de Teletaxi no podran atendre clients entre les 5.00 i les 7.00 hores i es veuran obligades a "usar cotxes particulars per no deixar abandonat el client", una mesura que queda fora de la legalitat.


VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut