Arenys de Mar

Polèmica per l'accés motoritzat als boscos, que continua pendent de regulació

Pendent d'una flexibilització que el govern va anunciar fa dos anys, l'accés motoritzat als boscos continua generant controvèrsia entre tots els agents implicats; mai ha estat fàcil la convivència entre vianants, ciclistes i motoristes en el medi natural.

RedaccióActualitzat
L'accés motoritzat als boscos continua generant controvèrsia entre tots els agents implicats; mai ha estat fàcil la convivència entre vianants, ciclistes i motoristes en el medi natural, que segueixen pendents d'una flexibilització que el govern va anunciar fa dos anys.

La nova regulació, que el govern volia introduir a través de l'anomenada "llei òmnibus" autoritzaria motos i quads a circular per més pistes forestals, per pistes més estretes, de menys de 4 metres d'ample, com molts ja fan ara esquivant els controls dels Mossos d'Esquadra. Però no es va fer i, de moment, continua vigent la llei del 1995, que prohibeix circular per moltes pistes forestals.

Debat i polèmica

Els motoristes demanen que es flexibilitzi la normativa o que s'habilitin pistes perquè hi puguin passar. Recorden que a Catalunya hi ha molta afició a les motos d'enduro i de trial.

Un equip de TV3 ha estat, aquest cap de setmana, amb la unitat de Medi Ambient dels Mossos d'Esquadra per veure com controlen els vehicles motoritzats al bosc, com és de difícil enxampar-los i les conseqüències sobre el terreny de circular fora dels llocs permesos.

La majoria de conductors coneixen molt bé la normativa, com també les conseqüències de no complir-la. Les sancions poden arribar als 3.000 euros. Però el que realment preocupa els agents és quan els motoristes surten dels camins permesos i fan solcs al terreny.

Els agents expliquen que la roda de les motos d'enduro és molt agressiva i és la que provoca forats. Per la seva banda, els ciclistes es queixen que en els camins estrets, si hi passen motos, queden molt malmesos i que a ells els va molt malament, a banda del perill i del risc d'accidents que suposa que per una mateixa pista hi circulin vehicles motoritzats i ciclistes i vianants.

Els motoristes al·leguen que la muntanya és de tots i que s'haurien d'habilitar pistes perquè hi ha molta gent que té ganes de fer trial i enduro.

Enxampar els infractors no és fàcil i sovint acaben jugant al gat i la rata. Llorenç Silva, caporal Mossos d'Esquadra d'Arenys de Mar, explica que "els sents, però no els veus, i quan vas a fer un canvi de posició per mirar d'enxampar aquests infractors que estan accedint al medi natural, pràcticament ja els has perdut de vista".

Fa un mes i mig, en un control rutinari, el conductor d'un quad va envestir un mosso d'esquadra i va fugir. A l'agent el van haver de portar amb helicòpter a l'hospital.

Per internet circulen vídeos, que enregistren els mateixos motoristes, on es pot veure clarament com alguns circulen fora de pista i al marge de la llei. Un problema pendent de solució que el govern encara no ha pogut solucionar.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut