Santiago de Compostel·la

78 persones moren en descarrilar un tren a Santiago de Compostel·la

RedaccióActualitzat
El balanç del fatal accident ferroviari a Santiago de Compostel·la s'eleva a 78 víctimes mortals. L'últim balanç de la Policia ha rebaixat en dues les víctimes mortals i és que la fragmentació dels cossos està fent molt difícil fixar una xifra. L'agressivitat de l'impacte del tren Alvia contra el talús que separa la via del nucli habitat ja feia preveure que el resultat seria esfereïdor.

El vicepresident de la Xunta ha explicat que 71 persones van morir a l'acte, en el moment de l'impacte, i que set més van perdre la vida als centres hospitalaris on van ser traslladats.

Per la seva banda, la consellera de Sanitat gallega ha informat que queden ingressats 83 ferits, dels quals 32 estan en estat crític. D'aquests últims, tres són menors. Un dels menors que estava en estat crític ha pogut ser traslladat a planta aquesta nit. Tots els pacients estan identificats.

La feina ara es concentra també a identificar les víctimes mortals. Per això ja s'han dut a terme 72 autòpsies. Encara hi ha sis persones pendents d'indentificació i caldrà fer proves d'ADN.

Entre les víctimes mortals hi ha dos estudiants de tercer de Medicina de la Universitat de Lleida. Es tracta de David Martín i Laura Naveiras i es dóna el cas que eren parella, gallecs tots dos. El Consell de l'Estudiantat de la UdL ha emès un comunicat de condol.

Al costat de les famílies

A mesura que es van realitzant les autòpsies i s'identifiquen totes les vícitmes mortals, es notifica la mort de cada passatger a les famílies afectades. Això és després de rebre l'autorització judicial i, a mitja tarda de dijous, s'havia comunicat la notícia a 53 famílies. Al complex firal Cersia, a San Lázaro, els familiars reben assistència psicològica per ajudar-los a pair la tragèdia.

Qui o què va fallar

En paral·lel a la investigació judicial que s'ha obert, els tècnics d'Adif estan esbrinant les causes que van provocar l'accident, però tots els elements fan pensar que només l'excés de velocitat explicaria el descarrilament. El mateix maquinista, que va sobreviure a l'accident, va reconèixer que poc abans de sortir de la via anava a 190 quilòmetres per hora, en una zona on la velocitat està limitada a la meitat. I així ho confirmarien les caixes negres.

La responsabilitat del maquinista podria ser evident i, per això, s'ha obert la via judicial. L'errada mecànica gairebé es descarta, més encara si es té en compte que el comboi s'havia revisat el matí del mateix dia de l'accident. Amb tot, sí que se sap que a la corba fatídica no hi havia sistemes automàtics d'alerta de d'excés de velocitat. Caldrà, per tant, investigar totes les variables abans de repartir responsabilitats.

800 donacions

Des que es va comprovar com anava augmentant la xifra de víctimes després del descarrilament, les autoritats sanitàries van demanar als ciutadans que anessin a donar sang. La resposta va ser massiva i, segons ha explicat la consellera de Sanitat, Rosa Mosquera, fins a 800 persones van acudir als centres fixes per donar sang.

La solidaritat de la societat gallega es va fer evident segons després del sinistre. Els veïns d'Angrois van saltar ràpidament a les vies amb eines per poder trencar els vidres dels vagons i accedir-hi a fi i efecte d'ajudar els passatgers. Aquest no pensar-s'ho a l'hora d'ajudar ha estat valorat amb orgull pel president de la Xunta, Alberto Núñez Feijóo, que ha comparegut aquest dijous al matí consternat encara per la tragèdia.

El pìtjor accident

El 24 de juliol serà recordat per sempre més com el dia de la pitjor tragèdia ferroviària des dels anys 70 a Espanya. A les 20:42 h un tren Alvia que cobria la ruta Madrid-Ferrol sortia de la via a tres quilòmetres de Santiago.

El tren venia d'una recta i encarava la corba coneguda per A Grandeira. El tren tenia vuit vagons i dues màquines, una al davant i l'altra al darrera. Possiblement va entrar al revolt a més velocitat del compte i es va partir en dos. Les imatges del moment del descarrilament quedaran també a la retina per molts anys.

La màquina i els quatre primers vagons van descarrilar i van impactar violentament contra un talús. Un altre del mig va volar uns sis metres sobre un terraplè fins a caure molt a prop d'unes vivendes, i la resta va bolcar. La màquina del darrera i l'últim vagó es van incendiar i el penúltim va quedar completament destrossat.
VÍDEOS RELACIONATS
ESPECIALS RELACIONATS
Anar al contingut