Santiago de Compostel·la

El president d'Adif diu que el maquinista havia d'haver frenat 4 quilòmetres abans del lloc de l'accident

Dos dies després de l'accident ferroviari a Santiago de Compostel·la en el que van morir almenys 78 persones, han parlat públicament els màxims responsables d'Adif i de Renfe.

RedaccióActualitzat
Dos dies després de l'accident ferroviari a Santiago de Compostel·la en el que van morir almenys 78 persones, han parlat públicament els màxims responsables d'Adif i de Renfe.
 
Gonzalo Ferre, president de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries, ha posat sobre la taula tot d'arguments que posen al focus de la responsabilitat el maquinista del tren Alvia. Ferre ha defensat que tots els sistemes de seguretat van funcionar i que quatre quilòmetres abans de la corba d'A Grandeira, on es va produir el descarrilament, ja s'havia notificat al maquinista que havia de reduir la velocitat.
 
A banda d'aquesta notificació, el president d'Adif recorda que el maquinista disposa del full de ruta amb totes les indicacions que ha de complir i que controlar la velocitat és una de les seves funcions dins del tren, perquè "sinó, seria un passatger", ha dit.
 
Ferre també ha descartat que el traçat de la via sigui un punt negre després que s'ha posat l'accent en el fet que es tracta d'una corba força tancada. El president d'Adif ha destacat que mai hi ha hagut cap accident en aquell punt i que "respectant la velocitat no hi ha cap tram que sigui perillós".
 
Per la seva banda, el president de Renfe, Julio González Pomar, ha evitat prejutjar la causa o les causes de l'accident i ho ha deixat en mans de la investigació de la comissió d'accidents ferroviaris del Ministeri de Foment. On si que s'hi ha volgut dedicar ha estat en insistit que aquell tram de via no és "tècnicament" un tram d'alta velocitat.
 
González Pomar ha explicat que és una "línia mixta, de transició, en construcció cap a l'alta velocitat". I per tant, que aquest "terrible i lamentable" accident "no s'ha produït en una via d'alta velocitat, no s'ha produït en un tren d'alta velocitat i que, per tant, no és aplicable al què entendríem per un accident en un tren d'alta velocitat".
 
En aquest sentit, ha explicat que es posaran en contacte amb les autoritats brasileres per "deixar-los ben clar que no és un accident de l'alta velocitat espanyola". Aquest interès amb el Brasil té a veure, segons ha recordat el president de Renfe, amb el fet que juntament amb d'altres empreses espanyoles, Renfe opta a un contracte per construir l'alta velocitat ferroviària al país carioca.
 
El maquinista es nega a declarar
 
El maquinista del tren que va descarrilar dimecres, Francisco José Garzón, està detingut des de de dijous i la policia creu que hi ha indicis per poder acusar-lo d'imprudència en relació a les nombroses morts de l'accident ferroviari de Santiago, segons ha explicat en roda de premsa el cap superior de la Policia de Galícia.
 
S'esperava que declarés aquest divendres a la tarda davant la policia, però, acompanyat del seu advocat en el moment en el qual la policia va intentar que prestés declaració, s'ha acollit al seu dret de no fer-ho.

En les converses entre el maquinista i la sala, que ja han estat transcrites i incorporades a la investigació de les causes del sinistre, el conductor reconeix que anava a una velocitat de 190 quilòmetres per hora en una zona que està limitada a 80.
VÍDEOS RELACIONATS
ESPECIALS RELACIONATS
Anar al contingut