Anna Molas, amb el matrimoni De Blasio durant la darrera campanya electoral.
Anna Molas, amb el matrimoni De Blasio durant la darrera campanya electoral.

Anna Molas, una catalana a l'equip del nou alcalde de Nova York

La periodista i assessora en comunicació catalana Anna Molas treballa en l'equip de campanya de Bill de Blasio, flamant guanyador de les eleccions a l'alcaldia de Nova York i que ha recuperat, després de vint anys, l'alcaldia de la ciutat per al Partit Demòcrata.

Ramon RadóActualitzat

Després de dues dècades, Nova York tornarà a tenir a partir de l'1 de gener un alcalde demòcrata. Bill de Blasio ha guanyat aquest dimarts a la nit les eleccions a l'alcaldia de la Gran Poma amb el 73,3% dels vots i tindrà l'oportunitat de portar a la pràctica les promeses de canvi social i millora econòmica fetes durant la campanya. Treballant colze a colze amb el futur alcalde de la ciutat que mai dorm hi ha la catalana Anna Molas, periodista i master en Comunicació Política, que forma part de l'equip de De Blasio des de la campanya prèvia a les primàries demòcrates.

Molas, cofundadora de la consultoria de comunicació i tecnologia Xplica't, va arribar a Nova York l'1 d'agost per perfeccionar i fer contactes professionals. "En una reunió vaig conèixer el congressista Hakeem Jeffries i em va dir que l'equip de De Blasio buscava un professional del sector que sabés anglès i espanyol per donar suport a l'equip de comunicació. L'endemà m'hi vaig presentar i des de llavors que estic col·laborant amb ells", explica al 324.cat.

La seva tasca ha consistit a donar suport a l'equip de comunicació estratègica, des d'acompanyar el candidat a les trobades amb l'electorat, fer traduccions de l'anglès a l'espanyol d'anuncis, articles d'opinió, discursos, missatges electorals fins a la relació amb els mitjans llatinoamericans i dinamitzar les xarxes socials dirigides a l'electorat llatí. Molas indica que, al cap i a la fi, "faig una mica de tot, la qual cosa m'agrada perquè em permet conèixer de primera mà com es desenvolupa una campanya electoral nord-americana".

La participació a la campanya de De Blasio li ha permès contrastar de primera mà les campanyes als Estats Units i l'experiència que tenia de les catalanes. "Hi ha moltes diferències, començant pel sistema electoral, que als EUA és bipartidista i aquí multipartidista. Però la manera de fer les campanyes també és diferent: es financen a partir del 'fundraising', és a dir, recollir fons de particulars per poder finançar la campanya. Es valora la capacitat que té el candidat de recollir fons, perquè significa que té més confiança de l'electorat".

"La gent s'hi sent identificat"

Per Molas, les eleccions celebrades aquest dimarts "són històriques i marcaran un abans i un després en la manera de fer política als EUA". La victòria de De Blasio suposa l'arribada a l'alcaldia d'un demòcrata després dels mandats de Rudy Giuliani (republicà) i Michael Bloomberg (que inicialment es va presentar com a republicà i més tard com a independent). Defensor del Poble de Nova York des de 2009, el futur alcalde ha centrat bona part de la seva campanya en la creixent desigualtat d'oportunitats que hi ha a la ciutat.

Però els canvis que augura aquest triomf van més enllà del color polític. Molas posa com a exemple que "serà el primer alcalde de Nova York els fills del qual van a l'escola pública". El perfil trencador de De Blasio és, per la consultora vigatana, una de les claus de la victòria. "És un líder diferent: de classe mitjana, treballadora; la gent s'hi sent identificada per la seva actitud i tarannà, pel seu passat i la seva família". De fet, el candidat demòcrata s'ha imposat al republicà Joe Lotha amb el marge de victòria més alt en un candidat que no ocupés prèviament l'alcaldia.

No era el favorit de l'establishment del Partit Demòcrata, però s'ha beneficiat de la força de moviments a l'esquerra de la formació, que a Nova York s'ha plasmat en protestes com Occupy Wall Street. "Aquesta campanya s'ha organitzat i desenvolupat des de les 'grassroots', que en català serien les 'bases', a partir de grups de pressió, defensors de la classe treballadora i descontents amb el poder econòmic i les polítiques de Bloomberg", apunta.

Des de l'alcaldia de Nova York, les prioritats de De Blasio seran "canviar la manera de fer política, basar-la en els valors i ajudar les persones". Entre les propostes més destacades de l'alcalde electe hi ha apujar les taxes als rics per destinar els diners a programes escolars, evitar que es tanquin més hospitals dels barris, fer més assequible l'accés a l'habitatge i acabar amb l'anomenat "stop and frisk", la política policial d'aturar i escorcollar, que afecta de forma desproporcionada a llatins i afroamericans. Durant la campanya, De Blasio ha insistit a posar fi al "tale of two cities", títol dickensià amb què defineix la ciutat instaurada per Bloomberg: una minoria de rics i una majoria de pobres, mentre desapareix la classe mitjana.

"La seva família és comuna i alhora extravagant"

Com ja va fer Barack Obama en els comicis que el van portar a la Casa Blanca l'any 2008, De Blasio ha basat bona part del seu missatge en la seva pròpia biografia. "És una estratègia per apropar-se als ciutadans, tocar-los la fibra i donar més transparència al candidat per tal que l'electorat s'hi senti identificat", diu Molas. El pròxim alcalde de Nova York va créixer en una família desestructurada; el seu pare era alcohòlic i es va suïcidar i la seva mare va tirar endavant la família.

Però el candidat demòcrata també ha posat un especial èmfasi en la seva família. De Blasio està casat amb Chirlane McCray, afroamericana i antiga activista pels drets de les lesbianes, amb qui té dos fills, Dante i Chiara. "La seva família és comuna i alhora extravagant: això l'ha ajudat a guanyar credibilitat entre els votants, especialment llatinoamericans i afroamericans", diu Molas.

Dante i Chiara han tingut molt de pes en la campanya del seu pare. "Durant les eleccions primàries, el seu fill va protagonitzar bona part dels anuncis que es van emetre a les xarxes socials i a la televisió i, ara, a les eleccions generals, la Chiara ha tingut molt de protagonisme. A més, la dona de De Blasio també ha tingut un paper molt important, acompanyant-lo en tots els actes i, a la vegada, fent campanya, reunions, visites, etc."

Precisament, la piulada que ha fet De Blasio just després de conèixer els resultats ha estat un missatge d'agraïment amb una imatge de tota la seva família.

Anar al contingut