Barcelona

La connexió d'alta velocitat amb París arriba amb 15 anys de retard

Aquest diumenge s'estrena el primer TGV entre Barcelona i París. Han passat dues dècades des que la línia d'alta velocitat va començar a ser dissenyada i 15 des que es va preveure la seva inauguració.

RedaccióActualitzat

Aquest diumenge s'estrena el primer TGV entre Barcelona i París. Han passat dues dècades des que la línia d'alta velocitat va començar a ser dissenyada i 15 des que es va preveure la seva inauguració.

L'alta velocitat europea arriba amb retard. Un cop d'ull a les hemeroteques ho certifica. En el vídeo que acompanya aquesta notícia es pot veure com la primera referència la situava l'aleshores president Jordi Pujol, que a principis dels anys 90 es mostrava confiat que Catalunya i França quedarien unides pel TGV "entre 1997 i 1998".

No va ser el 2008, ni tampoc el 2002, ni el 2004, ni el 2011. Dates que en algun moment han sonat com final d'un trajecte que fa 20 anys que dura. Per veure la imatge d'un AVE circulant per territori francès, creuant-se amb un TGV que va direcció Barcelona, hem hagut d'esperar fins al 2013.

Ja fa gairebé un any que l'AVE circula entre Barcelona i Figueres, però fins ara no podia creuar la frontera per problemes en l'homologació dels trens.

Des d'aquest diumenge, a les andanes de l'alta velocitat de l'Estació de Sants hi haurà tant trens AVE com TGV francesos. I és que Sants es converteix en un "hub" ferroviari perquè la majoria de connexions amb ciutats franceses tenen origen o destí a Barcelona.

Tant els AVE com els TGV creuaran diàriament el túnel del Pertús, un túnel operatiu des de fa tres anys i pel qual els governs espanyol i francès han hagut de pagar una indemnització a la concessionària TP Ferro per no començar-lo a utilitzar quan tocava.

Barcelona queda unida amb París, però també amb ciutats com Perpinyà, Tolosa, Marsella, Nimes o Lió. El problema és que el tram entre Perpinyà i Nimes es fa per les vies convencionals perquè de moment no hi ha línies de l'alta velocitat. Si bé el tram Montpeller-Nimes està en obres, la part sud, entre Montpeller i Perpinyà, no té ni calendari per executar-les.

El trajecte entre Barcelona i París el fan els TGV i dura gairebé 6 hores i mitja. Si tot el recorregut fos amb alta velocitat es guanyaria aproximadament una hora de viatge. Així que està per veure quina acceptació tindrà entre els usuaris i si podrà competir o no amb l'avió. De moment, en les primeres dues setmanes de comercialització, s'han venut 30.000 bitllets per a les noves línies entre Espanya i França.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut