Les autoritats reunides davant el TGV per celebrar la connexió Barcelona-París.
Les autoritats reunides davant el TGV per celebrar la connexió Barcelona-París.
Perpinyà

França es compromet a continuar els estudis per adaptar el tram Perpinyà-Montpeller a l'alta velocitat

El ministre delegat de Transports de França, Frédéric Cuvillier, qualifica d'"històrica" la jornada i es compromet a definir el recorregut abans del 2030. La ministra de Foment destaca que el TGV elimina fronteres i Catalunya es proposa mirar al nord.

RedaccióActualitzat

La connexió entre Barcelona i París serà realment d'alta velocitat. Ara, hi ha un tram que encara es fa per línia convencional, però el govern francès s'ha compromès a posar-hi remei. En l'acte d'inauguració de la connexió, el ministre delegat de Transports de França ha afirmat que continuaran els estudis per completar la xarxa. Això sí, es dóna de termini fins al 2030.

A Perpinyà, on s'han aturat les autoritats franceses, catalanes i espanyoles per estrenar el TGV, Cuvillier ha qualificat d'històrica" la jornada i ha reiterat la intenció que el tram Nimes-Montpeller estigui adaptat a l'alta velocitat el 2017, tal com estava previst, amb la qual cosa es retallaran "vint minuts" de viatge. A més, s'ha compromès a prosseguir els estudis tècnics per definir el recorregut entre Perpinyà i Montpeller, encara que ha mantingut com a data límit per fer-ho el 2030.

Si França compleix amb aquestes intencions, tot el trajecte es podria fer en alta velocitat i es reduiria en una hora el temps de viatge actual, de 6 hores i 25 minuts.

Foment no veu fronteres i Catalunya mira al nord

Per la seva banda, el govern espanyol assegura que la connexió elimina les fronteres entre França i Espanya. En un acte solemne al Palau dels Reis de Mallorca de Perpinyà, la ministra de Foment, Ana Pastor, ha qualificat la inauguració de l'alta velocitat directa entre Barcelona i París d'un pas cap a la supressió de fronteres que servirà perquè "els llaços" entre els dos països "siguin més grans que mai".

Per la seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, ha qualificat de dia històric la inauguració de l'AVE Espanya-França sense transbord, i ha assegurat que aquest tipus d'infraestructures demostren el caràcter obert de Catalunya, que "s'adona que, si vol ser molt important al sud, ha de mirar al nord".

Vila està convençut que ciutats com Barcelona, París, Lió, Girona, Figueres, Perpinyà, Narbona, Montpeller, Nimes i Valence - totes elles,  connectades a través d'aquesta nova línia - sortiran enfortides de "les noves relacions socials i econòmiques" .

Així i tot, admet que la infraestructura ha trigat massa, i ha dit que mantindrà una actitud "vigilant i exigent" amb el govern espanyol i especialment amb el francès perquè tot el tram restant es completi abans del 2030 .

Pastor i el ministre de Transport de França, Frédéric Cuvillier, han agafat junts a les 11.30 el tren que els porta a l'acte d'inauguració oficial d'aquesta connexió internacional. El ministre d'Interior, Jorge Fernández Díaz, així com la delegada del govern a Catalunya, Llanos de Luna, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, han assistit també a la inauguració.

Anar al contingut