Interpretació artística d'un planeta amb núvols. (Foto: NASA)
Washington

Descobreixen dos planetes de la Via Làctia coberts per núvols

El telescopi Hubble ha pogut captar en detall l'atmosfera dels dos planetes, dels "més comuns" de la Via Làctia i situats a 36 i 40 anys llum de la Terra. Els investigadors asseguren que és "una fita" de cara a avançar cap a la possible habitabilitat d'altres planetes.

Dos equips de científics diferents han descobert que l'atmosfera de dos dels planetes "més comuns" de la Via Làctia "podria estar coberta de núvols". La NASA ha explicat el resultat de les investigacions que s'han fet gràcies al telescopi Hubble, que ha permès observar en detall tots dos planetes.

Els investigadors han vist que tant el GJ 436b com el GJ 1214b, situats a 36 i 40 anys llum de la Terra respectivament, tindrien una atmosfera amb núvols. Per poder-ho observar, han analitzar l'atmosfera de tots dos planetes en el període en què es col·loquen entre les seves respectives estrelles i la Terra, de manera que la seva atmosfera actua com a "filtre" de la llum, segons ha explicat l'agència nord-americana.

La troballa es considera "una fita" de cara a avançar cap a la possible habitabilitat d'altres planetes o cossos celestes de la Via Làctia similars al planeta Terra. Precisament, els experts han explicat que "els planetes tenen una mida mitjana i se situen en un rang intermedi, entre alguns planetes rocosos i petits com la Terra i d'altres de més grans i compostos principalment per gas, com Júpiter".

Fins ara, el GJ 436b era descrit com un "Neptú calorós", per la seva semblança amb aquest planeta, però el Hubble ha detectat que "no hi ha rastres químics en la seva atmosfera" i, per tant, o bé té una capa alta de núvols que enfosqueix la vista o bé no té núvols però té baixos nivells d'hidrogen. Per tant, en tots dos casos estaríem parlant d'un planeta molt diferent a Neptú, segons han conclòs els experts.

De nou, l'aigua

La líder d'un dels equips investigadors, Heather Knutson, ha indicat que en lloc de l'hidrogen esperat "hi podria haver quantitats relativament grans de molècules d'aigua, diòxid de carboni i monòxid de carboni", que són més pesants i comprimirien l'atmosfera, "cosa que dificultaria la detecció de rastres químics".

D'altra banda, l'altre equip investigador responsable de l'observació del GJ 1214b, els astrònoms Laura Kreidberg i Jacob Bean, ha trobat el que consideren "una evidència definitiva" de núvols alts cobrint el planeta i "ocultant la composició de les capes inferiors de l'atmosfera i de la seva superfície".

En aquest cas, el planeta estudiat rep el nom de "súper Terra" per les seves dimensions, i tampoc mostra senyals d'activitat química en l'espectre del telescopi Hubble, cosa que també indicaria que està cobert d'aigua, vapor o hidrogen a les capes superiors.

L'agència espacial ha explicat que la precisió que s'ha aconseguit en aquestes observacions és prou bona per apuntar que l'atmosfera dels planetes té núvols de vapor d'aigua, metà, nitrogen, monòxid de carboni o diòxid de carboni. "Aquests planetes mostren detalls de la diversitat de tipus de planetes que hi ha fora del sistema solar i, en aquest cas, hem descobert que no els coneixíem tan bé com crèiem", ha apuntat Knutson pel que fa al descobriment.