Imatge d'arxiu d'un laboratori.
Els investigadors han descobert el paper clau del colesterol.
Barcelona

El colesterol "dolent" ajuda a propagar el càncer i afavoreix la metàstasi

Tres equips d'investigadors han constatat que el colesterol desenvolupa un paper fonamental en la capacitat de les cèl·lules per moure's i envair altres teixits

Un estudi del Departament de Biologia Cel·lular de la Universitat de Barcelona (UB) i del Centre d'Investigació Biomèdica CELLEX conclou que el colesterol "dolent" ajuda a propagar el càncer i causar metàstasi. Tres equips d'investigadors d'aquests centres, liderats pel professor Carles Enrich, han constatat que el colesterol desenvolupa un paper fonamental en la capacitat de les cèl·lules per moure's i envair altres teixits.

Segons ha informat la UB, aquest estudi serveix per entendre millor la metàstasi en el càncer, el procés pel qual les cèl·lules cancerígenes envaeixen els teixits sans.

El treball s'ha fet a partir d'experiments amb cultius cel·lulars de pacients amb el trastorn de Niemann-Pick, que pateixen una anomalia genètica que provoca l'acumulació de colesterol dins la cèl·lula, cosa que causa diferents trastorns motors i neurològics. Els investigadors de la UB han examinat com es mouen les integrines a l'interior de les cèl·lules i han descobert el paper clau del colesterol.

Segons Enrich, aquesta investigació obre noves oportunitats terapèutiques respecte al control de la metàstasi i a l'estratègia que ha de seguir-se en persones amb càncer que a la vegada tenen problemes de colesterol. "S'ha de tenir en compte que els fàrmacs recomanats per regular el colesterol poden estar modificant la capacitat de migració de les cèl·lules. Per això és molt important avançar cap a la personalització dels tractaments", ha advertit Enrich.

El repte dels investigadors és entendre per què el colesterol es queda immobilitzat a l'interior de la cèl·lula. "Volem estudiar quins mecanismes bloquegen el trànsit intracel·lular i per què el colesterol es queda retingut, amb els inconvenients que això suposa per a la salut", ha conclòs Carles Enrich.