Barcelona

L'"streaming" castiga fins i tot la venda digital

L'"Anuari de la Música" mostra xifres optimistes per a la música en directe, però baixa la facturació per venda de discos.

RedaccióActualitzat

L'"Anuari de la Música" és la radiografia del sector musical de Catalunya en xifres de l'any 2013. L'associació ARC i el grup Enderrock l'han presentat aquest dimecres a Barcelona. Recull les dades de la indústria musical al nostre país i convida tots els seus actors a debatre el seu futur.   

La venda de discos no remunta, a diferència de la música en directe, que és el motor del sector. L'anterior "Anuari de la Música" va reflectir l'efecte letal de la pujada de l'IVA. El nou, amb xifres referents al 2013, apunta algun motiu per a l'optimisme. La música en directe puja significativament, amb uns 12.000 concerts, un 15,6% d'augment respecte al 2012, fet que es relaciona amb la fam de directes del públic i que s'evidencia amb els 7,7 milions d'espectadors comptabilitzats.

Però tot això no s'ha traduït en una millor facturació per al sector. Al contrari: ha caigut un 14%, i s'ha situat en seixanta milions d'euros per la molta oferta gratuïta que hi ha. L'augment de públic té molt a veure amb l'èxit dels festivals a Catalunya, el País Valencià i les Illes, amb més de dos milions d'assistents sumant els de pagament i els gratuïts. El líder és el Mercè Música de Barcelona, seguit del Primavera Sound i el Sónar.

Tot i la vitalitat de l'escena en català, només el 8% de la música que s'escolta a Catalunya és en aquest idioma. El 38% és en castellà. El percentatge augmenta significativament, fins al 26,5%, quan parlem de concerts en català. L'esperança en el futur del sector es manté amb l'augment de la venda de discos en català. Hi ha 763 referències (563 el 2012), sobretot en autoedicions i edicions digitals. Aquestes dades suposen dos nous discos al dia, tants com llibres. En el rànquing de discos més venuts, lidera la llista el disc de "La Marató", amb 200.000 unitats, seguit de Sergio Dalma i Manel.

La facturació de la indústria discogràfica es torna a reduir en un 30% després de tres anys de creixement. Per primera vegada es desplomen també les vendes de música en format digital, un 39%, per l'èxit del consum via "streaming". Més enllà de les xifres, l'"Anuari" ha mostrat el seu compromís d'incorporar-se al debat sobre el futur del país, perquè asseguren que "el sector té dret a decidir un nou futur per a la nostra música."
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut