París

França localitza les restes de l'avió de Swiftair i confirma que no hi ha supervivents

El president francès, François Hollande, ha confirmat que no hi ha cap supervivent i assegura que hi ha dues víctimes més

RedaccióActualitzat

Soldats francesos desplaçats a Mali han localitzat les restes de l'avió AH-5017 que es va estavellar aquest dijous al desert del Sahel. A partir de les primeres imatges que s'han fet públiques es pot deduir que l'impacte va ser molt violent. De fet, les restes de l'avió estan escampades en un espai de 3 hectàrees i estan vigilades per 220 militars francesos, holandesos i de Mali.

Les restes mortals de les víctimes de l'avió Air Algerie les traslladaran en un primer moment a la ciutat de Gao per fer-los un primer examen abans de repatriar-los. Amb tot, es creu que serà complicat identificar les víctimes. A més, la zona és de difícil accés i a més ara és època de pluges, cosa que dificulta les feines de rescat. 

 

Per la seva banda, el president francès, François Hollande, ha confirmat que no hi ha cap supervivent del vol AH-5017 de la companyia espanyola Swiftair que es va estavellar el sud de Mali. Ho ha assegurat just abans d'entrar a una reunió del gabinet de crisi format justament arran de l'acccident, i és que prop de la meitat de víctimes de l'accident eren franceses.

En una breu declaració en què ha mostrat el condol per les famílies de les víctimes, el president francès també ha explicat que una de les caixes negres de l'aparell ja s'ha localitzat, i que l'han enviat a la ciutat de Gao, al nord de Mali.

Les autoritats franceses han elevat en dues persones la xifra oficial de morts. Ara són 118, 51 dels quals eren francesos, 23 de Burkina Faso i la resta d'altres nacionalitats. Els sis membres de la tripulació eren espanyols.  

Poca estona abans, el secretari de Transports d'aquest país ha comparegut per donar més detalls del que suposa la tercera tragèdia aèria en una setmana. Frédéric Cuvillier ha assegurat que les restes estan molt concentrades, però que l'avió ha quedat desintegrat. Això indicaria que l'aparell no va esclatar en ple vol, sinó que es va fer miques quan va topar amb el terra.

No va ser abatut

L'aparell ha caigut a Mali, en terreny de conflicte, amb islamistes actius i presència de tropes franceses. Després d'hores de recerca i de molta confusió, un "drone" de l'exèrcit francès i també la col·laboració de grups armats que operen en aquesta regió ha permès trobar l'aparell a prop de la frontera amb Burkina Faso.

Tot i la tensió a la regió, Cuvillier ha descartat que l'avió hagia estat abatut

"S'ha descartat, en concret, el llançament d'un míssil"

França tampoc creu que es tracti d'un atemptat. No descarten que hi hagués una bomba a bord, però es remeten a les restes concentrades de l'avió per argumentar que no va explotar en el vol.

Pren força la tesi de les condicions meteorològiques

La sensibilitat és molt alta en una setmana en què s'ha abatut l'avió malaisi a Ucraïnaha caigut un avió a Taiwan. Però la tesi amb més força són les inclemències meteorològiques que han forçat el pilot a canviar de ruta. No se sap si això hauria obligat un aterratge forçós al mig del desert o hauria provocat un accident.

Les tropes franceses que operen a Mali han arribat al lloc de la catàstrofe aèria. Són un centenar de soldats i una trentena de vehicles per garantir la seguretat i investigar el sinistre. Han trigat a arribar al llocs dels fets, precisament pel mal temps.

Justament, Rafael Teijo, membre del departament tècnic del sindicat de pilots SEPLA i expert en seguretat aèria, ha explicat a "El matí de Catalunya Ràdio" que a la zona on s'ha estavellat l'avió no hi ha cobertura de radar d'aviació ni supervisió de controladors aeris, i s'hi vola amb unes condicions més precàries que en altres punts. És per això que els pilots han de preparar-se abans de volar-hi.

"Cal estar molt pendents del radar meteorològic i a fer, abans del vol, una preparació molt específica de les condicions meteorològiques en què es volarà"

Un problema tècnic?

Les autoritats franceses no descarten una avaria tècnica que, juntamet amb el mal temps, hauria estat fatal. 

L'empresa de Madrid Swiftair, que havia llogat a Air Algérie l'aparell, és considerada una companyia eficient, i l'avió havia superat controls de seguretat fa ben poc. França recorda que l'avió estava en bon estat i que havia passat un control feia només un mes. Tot i això, apunta que aviat podran saber més coses de les causes de l'accident.

 

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut