Sant Pol de Mar

Centenars de persones travessen a diari les vies del tren a Sant Pol de Mar per llocs no habilitats

A Sant Pol de Mar persones de totes les edats travessen les vies cada dia, fins i tot amb les barreres ja abaixades, tot i que hi passen dos trens cada 20 minuts

RedaccióActualitzat

A Sant Pol de Mar, persones de totes les edats travessen les vies, fins i tot amb les barreres ja abaixades, tot i que hi passen dos trens cada 20 minuts. És una situació que es viu també en altres municipis de la costa a Catalunya i que s'accentua quan arriba l'estiu.

A la xarxa ferroviària catalana encara hi ha prop de 170 passos a nivell que, tot i estar senyalitzats, continuen sent perillosos. La imprudència acaba sent el principal factor de risc d'aquests accidents, sobretot per la falta de percepció de perill.

Molts diuen que els trens avisen quan passen. Que sempre toquen la botzina i per aquest motiu van més tranquils quan travessen les vies.

L'estació de tren de Sant Pol de Mar, al Maresme, és una de les que no tenen un pas soterrani per travessar les vies. Malgrat els informes i projectes tècnics per construir-n'hi un, l'Ajuntament s'hi ha oposat.

Gent gran, adults acompanyats amb criatures, tothom s'atreveix a creuar les vies per accedir d'una manera ràpida a la platja. A Sant Pol de Mar, les vies són una barrera que ocupa els quatre quilòmetres de la façana litoral del nucli urbà i on, sovint, no hi ha cap mena de protecció.

Només en alguns llocs s'ha construït un petit mur dissuasori o alguna tanca, que no existeix a la zona del nucli urbà. A Sant Pol diuen que travessar les vies per qualsevol lloc és el que sempre han fet, i que s'hi està acostumat.

Sembla que no hi ha una sensació important de perill, tot i que tècnics d'Adif expliquen que l'apreciació de la distància a què es troba el tren és molt subjectiva i sovint és errònia. A més, els trens són més silenciosos i es fa difícil preveure a quina velocitat estan circulant.

El consistori s'oposa al projecte d'Adif

L'any 2011 el consistori en ple va rebutjar el projecte que els va presentar l'administrador d'infraestructures ferroviàries, Adif. La llei del sector ferroviari no obliga a aïllar la via del tren de Rodalies, com passa amb la via de l'AVE, que va a molta més velocitat.

Els passos soterranis els fa habitualment Adif en col·laboració amb l'administració local i l'autonòmica, tant amb particulars com amb càmpings, pàrquings o urbanitzacions, que habitualment s'encarreguen del manteniment.

L'alcaldessa de Sant Pol, Montserrat Garrido, diu que és molt complicat posar-se d'acord per abordar un tema com aquest perquè la via i les parts adjacents són competència d'Adif, els torrents són competència de l'ACA i la platja és competència de Costes, i, a més, l'alcaldessa diu que no vol posar un policia municipal a la zona més conflictiva perquè només es dediqui a vigilar la gent perquè no passi per la via.

Travessar les vies per llocs que no estan habilitats com a passos a nivell o passos entre andanes està prohibit i és sancionable amb multes que poden rondar els 600 euros.

 

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut