Felipe Massa parla amb el seu enginyer de pista abans d'una cursa. (Foto: Reuters)
Felipe Massa parla amb el seu enginyer de pista abans d'una cursa. (Foto: Reuters)
Fórmula 1

La FIA aclareix a les escuderies la normativa sobre l'ús correcte de les ràdios abans del G. P. de Singapur

La FIA ha especificat la normativa de la ràdio a petició dels equips, qui al llarg de la setmana havien carregat durament contra la Federació per no tenir a pocs dies de la celebració del Gran Premi les directrius concretes per les quals guiar-se. Entre els aclariments introduïts destaca la prohibició de l'ús de qualsevol comunicació que pugui contenir un missatge ocult del mur al pilot.

Actualitzat

La FIA ha especificat la normativa de la ràdio a petició dels equips, que al llarg de la setmana havien carregat durament contra la federació per no tenir a pocs dies de la celebració del Gran Premi les directrius concretes per les quals guiar-se. Entre els aclariments introduïts destaca la prohibició de l'ús de qualsevol comunicació que pugui contenir un missatge ocult del mur al pilot.

Després de la prohibició parcial de l'ús de la ràdio entre equip i pilot, tots els equips havien sol·licitat un aclariment amb urgència a la Federació Internacional d'Automobilisme d'aquells missatges que estaven dins de la normativa i d'aquells que no podien continuar. A dos dies que els cotxes saltin a la pista a Singapur, Charlie Whiting ha escrit als onze equips de la graella detallant la nova normativa i les accions que sancionarà durant el Gran Premi d'aquest cap de setmana.

A més de la normativa que entra en vigor aquest cap de setmana, Whiting també va afegir unes regles que començaran a aplicar-se a partir del pròxim Gran Premi del Japó. Així mateix, el director de cursa ha aclarit als equips que els missatges ocults o qualsevol missatge que pugui concebre com a tal serà sancionat.

Missatges permesos:
- Verificar que un pilot ha sentit un missatge
- El temps per volta d'un rival
- El temps per volta i temps per sectors
- La distància amb un rival durant els entrenaments lliures o carrera
- Informació sobre rivals, com l'estratègia de carrera
- Elecció de pneumàtic en la següent parada a boxes
- Ajustos a l'aleró davanter en la següent aturada a boxes
- El nombre de voltes que un rival ha fet amb un joc de pneumàtics durant la carrera
- El compost que porta un rival
- Instar el pilot a augmentar el ritme (exemple: 'a fons', 'ara')
- Donar-li la informació de contra qui corre (exemple: 'estàs lluitant amb XXX')
- Avisar sobre una punxada
- Informació sobre banderes grogues i blaves
- Informació sobre la sortida del 'safety car'
- Problemes en els monoplaces dels rivals
- Ordres d'equip
- Nombre de voltes que queden
- Ajuda per trobar un forat durant la classificació
- Notificacions de DRS actiu o desactivat
- Infraccions de l'equip, del pilot o dels rivals (exemple: 'rodar fora dels límits de la pista', 'saltar-se una xicana', 'penalització de temps' ....)
- Informació de la pista (exemple: 'pista mullada', 'oli a la pista al revolt XXX' ...)
- Danys al cotxe
- Recordatoris de mantenir-se dins de la línia blanca a l'entrada i sortida de boxes
- Informació sobre la meteorologia
- Informació sobre test (exemple: 'velocitat constant per ...'
- Quan entrar a boxes

Missatges que estan prohibits:
- Detalls sobre el temps per sectors dels rivals ja siguin més ràpids o més lents
- Ajustos en la configuració de la unitat de potència
- Contestar a preguntes directes del pilot (exemple: 'estic fent servir el mapa correcte?')
- Nivell o necessitat d'estalviar combustible
- Qualsevol missatge encobert o que ho sembli
- Informació sobre la temperatura i pressions (a partir del Japó)
- Balanç del SOC (estat de bateria de càrrega) o ajustar el seu rendiment
- Quantitat d'escalfament necessari en les rodes abans de la cursa
- Advertir sobre la temperatura dels frens (a partir del Japó)
- Informació referent als engranatges de la caixa de canvis (a partir del Japó)
- Iniciar mapes relacionats amb la posició de l'embragatge, per a la sortida i les parades a boxes
- Informacions sobre mapa, motor o posicions de l'embragatge
- Balanç de frenada i informació sobre el 'brake-by-wire'
- Ajustos de la caixa de canvis
- Informació sobre el flux de combustible (tret que sigui requerit per direcció de carrera)
- Selecció dels paràmetres per defecte del control (a menys que hi hagi un problema identificat al cotxe).

Anar al contingut