Barcelona

Condemnen la cúpula de Spanair a pagar 10,8 milions per la fallida de la companyia

La sentència declara la inhabilitació per a la gestió de patrimonis aliens durant 2 anys a gairebé tots els consellers, entre ells l'expresident de l'aerolínia, Ferran Soriano

RedaccióActualitzat

Un jutjat mercantil de Barcelona ha condemnat l'expresident de Spanair Ferran Soriano i els membres del consell d'administració, tret de Joan Gaspart, per no presentar el concurs de creditors a temps. El jutjat condemna tot l'òrgan de direcció i algunes societats públiques a pagar solidàriament 10,8 milions d'euros i els prohibeix gestionar patrimonis aliens durant 2 anys.

Entre els set condemnats hi ha l'expresident de l'aerolínia Ferran Soriano -ara director general del Manchester City-, i òrgans com Fira de Barcelona, Catalana d'Iniciatives o l'empresa pública Avançsa, que pertany a la Generalitat. La sentència no és ferma i ara es pot presentar recurs davant del Tribunal Suprem. De fet, la Generalitat ja ha anunciat que hi recorrerà.

Spanair va deixar d'operar el gener del 2012 gairebé per sorpresa després que se li retiressin les subvencions, perquè no podia aconseguir més crèdits. Mig any abans que fes fallida, Fira de Barcelona i Avançsa van injectar 91 milions d'euros a la companyia.

Un deute de 50 milions

En la seva sentència, de 65 pàgines, el magistrat afirma que bona part del deute de la companyia era exigible, una qüestió que va suscitar molta controvèrsia durant el judici, fet a principis de juliol. El jutge diu que el 30 de juny del 2011 el deute de Spanair era d'uns 50 milions d'euros, el 90% del qual era per taxes aeroportuàries impagades a Aena. Això suposava una desena part del valor total de la companyia. Però el més greu, segons el jutge, era que l'impagament de les taxes podia fer perdre la llicència de vol a la companyia.

Segons la sentència, ha quedat comprovat que entre el 2010 i el 2011 hi havia un "incompliment generalitzat de pagaments", tot i que les pèrdues van començar ja el 2009. Davant del "risc evident", Spanair va seguir venent bitllets d'avió "com si no passés res". Segons els administradors concursals, la direcció de Spanair hauria d'haver demanat el concurs el 30 de juny del 2011, quan van saber que ningú els trauria les castanyes del foc i la fallida era inevitable, però no ho va fer fins al 31 de gener del 2012, set mesos després.

Per això consideren que el concurs és culpable i condmna el consell d'administració pel retard en la presentació del concurs que va agreujar el deute, del qual s'haurien de fer càrrec. 

Les defenses dels directius van recordar que accionistes de la companyia com la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona, a través d'empreses i consorcis públics com Avançsa, Fira de Barcelona, Catalana d'Iniciatives o Iticsa (Turisme de Barcelona) continuaven concedint crèdits a la companyia, i que fins al 31 de desembre del 2011 hi havia negociacions per tancar un acord amb un gran soci industrial, Qatar Airways. Les dues vies de finançament i el període de negociació "redueixen però no eliminen completament la responsabilitat" dels directius, assegura la sentència.

El jutge conclou que les entitats públiques accionistes de la companyia en són responsables igualment, ja que aportaven bona part dels fons i podien haver decidit retirar-los i presentar abans el concurs de creditors. Quant al president de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, el jutge creu que "no és possible" imputar-li la condició d'administració de fet d'Iticsa, l'entitat instrumental que es va crear per canalitzar la inversió a Spanair.

Per tot això, el jutge considera que s'ha de condemnar els membres del consell d'administració i les empreses públiques accionistes a pagar el deute generat entre el 31 de desembre del 2011, quan es van trencar les negociacions amb Qatar Airways, i el 31 de gener del 2012, quan es va presentar el concurs.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut