Rehovot

Un estudi conclou que la sacarina pot engreixar més que el sucre i afavorir l'aparició de diabetis

Els edulcorants artificials sense calories tenen aquest efecte perquè alteren l'equilibri dels microbis intestinals

Els edulcorants artificials com la sacarina poden incrementar el risc de desenvolupar intolerància a la glucosa o diabetis en alguns individus, segons un estudi d'un grup de científics de l'Institut de Ciència Weizmann, a Israel, publicat a la revista "Nature". Aquests investigadors, liderats per Eran Elinav, han arribat a aquesta conclusió després d'estudiar els efectes dels edulcorants en ratolins i humans.

Els científics van adonar-se que els ratolins que bevien aigua amb glucosa i un edulcorant desenvolupaven una marcada intolerància a la glucosa en comparació amb els rosegadors que bevien aigua sola o amb sucre. Els edulcorants artificials sense calories, segons els investigadors, tenen aquest efecte perquè alteren l'equilibri dels microbis intestinals.

Els investigadors israelians van detectar fenòmens similars a aquests en algunes persones després de consumir edulcorants. Els resultats de la investigació feta sobre 381 homes i dones suggereixen que aquestes substàncies podrien exacerbar, en comptes de prevenir, desordres metabòlics.

Aquesta modificació de la flora intestinal provoca que augmentin els nivells de sucre de la sang, cosa que afavoreix l'augment de pes i augmenta el risc de diabetis de tipus dos. El motiu és que, a diferència del sucre, els edulcorants artificials acostumen a passar per l'aparell digestiu sense ser digerits. Per aquesta raó no aporten calories però també arriben intactes fins a la flora intestinal, els bacteris que habiten l'intestí gros.

Una enquesta realitzada per Elinav i el seu equip revela que com més freqüent és el consum de sacarina, més sol pesar una persona i més alt sol ser el nivell de sucre a la sang. A més, els quilos de més tendeixen a acumular-se a l'abdomen, on són més perjudicials per a la salut.

Elinav, tot i així, adverteix que el seu estudi "no és definitiu en la seva conclusió per als humans", a més d'insistir que és necessari continuar investigant i debatent els resultats de l'estudi.