Barcelona

Peatges i pàrquings més cars però transport públic més barat els dies de molta contaminació

Són algunes de les mesures de xoc que preveu aprovar avui el govern per millorar la qualitat de l'aire. El pla afectarà 40 municipis del Barcelonès, el Baix Llobregat i el Vallès

RedaccióActualitzat
Moure's en cotxe privat per accedir a Barcelona serà més car els dies en què la contaminació arribi a nivells molt alts. Durant aquests episodis s'apujaran els peatges i els aparcaments de titularitat pública un 25%, tot i que, com a contrapartida, el transport públic de l'Àrea Metropolitana es rebaixarà un 50% per afavorir que els ciutadans deixin el vehicle a casa.

L'augment per desplaçar-se els dies molt contaminants, però, no s'aplicarà a tothom. Els cotxes poc contaminants -és a dir, elèctrics, híbrids o de baixes emissions de CO2- no notaran cap canvi. A més, el sistema per decidir quins vehicles paguen més o menys en els peatges serà el mateix que s'utilitza ara per bonificar els d'alta ocupació o poc contaminants.

En canvi, per obtenir els descomptes al transport públic o per saber què toca pagar als aparcaments s'haurà d'esperar a tenir en funcionament la targeta T-Mobilitat, que permetrà fer els càlculs en funció de cada cas.

Aquestes mesures formen part d'un pla per millorar la qualitat de l'aire que el govern té previst aprovar aquest dimarts i es començaran a aplicar entre el 2015 i el 2016 coincidint amb la posada en marxa de la targeta T-Mobilitat. El pla afecta 40 municipis de les comarques del Barcelonès, el Baix Llobregat i el Vallès, i el seu objectiu és aconseguir els índexs d'òxid de nitrogen i de partícules que marca la normativa europea.

Així doncs, la mesura només s'aplicarà durant els episodis d'alta contaminació, que en els últims anys han oscil·lat entre una i tres setmanes cada any.  L'any passat hi va haver dos episodis d'alta contaminació que van durar 7 dies en total. L'any 2012 van ser 4 i el 2011 van ser 22 els dies que es van superar els llindars que marca la Unió Europea i que obliguen a prendre mesures.

El Pla de Qualitat de l'aire del govern recull moltes més mesures a mitjà i llarg termini, amb l'objectiu d'abaixar els nivells de contaminació en general. El pla també preveu incentius per a les empreses que incorporin tecnologies més netes i promoure el transport ferroviari de mercaderies.

Per combatre l'elevada contaminació, a Madrid, en canvi, s'ha decidit restringir l'accés de vehicles al centre de la ciutat a partir de l'any que ve. En altres ciutats europees, com París, la mesura que s'ha pres és prohibir la circulació de vehicles en funció de la matrícula i fer gratuït el transport públic els dies crítics.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut