Badalona

Investigadors de l'Hospital de Can Ruti descobreixen un probiòtic per lluitar contra la tuberculosi

El probiòtic, que es pren com un suplement alimentari, és un bacteri de la mateixa família que el de la tuberculosi i evita que el cos desenvolupi la malaltia

Important avenç per lluitar contra la tuberculosi. L'ha presentat aquest dissabte l'Hospital Germans Trias i Pujol -l'hospital de Can Ruti- en la Conferència Mundial sobre Salut Pulmonar que es fa a Barcelona. Els investigadors, en un assaig clínic fet amb un centenar de voluntaris, han trobat un probiòtic, un suplement alimentari, que ajuda a prevenir el desenvolupament de la tuberculosi.

El probiòtic és, de fet, un bacteri -micobacteri-, inactivat per la calor, de la mateixa família que el de la tuberculosi. S'anomena "Mycobacterium manresensis", va ser descobert a l'aigua del riu Cardener i identificat per primera vegada pels investigadors de la Unitat de Tuberculosi Experimental (UTE) de Can Ruti.

És una manera diferent d'abordar la malaltia i s'ha fet així perquè els investigadors van constatar que les persones infectades emmalalteixen per una reacció inflamatòria exagerada contra el bacil de la tuberculosi. Es basa en la necessitat que el cos toleri el bacteri en lloc de voler-lo eradicar.

El probiòtic, administrat en comprimits o en pols durant dues setmanes, fa que el cos aprengui a tolerar de forma natural el micobacteri de la tuberculosi, de manera que la resposta inflamatòria que genera contra aquest microorganisme, en cas d'infecció, és menys intensa. Això ha d'evitar que es desenvolupi la malaltia, com ja es va demostrar en ratolins i com ara els assajos han constatat en humans

"Quan prens per via oral un probiòtic com aquest de manera repetida, el sistema immunitari l'acaba considerant un aliment, com si s'hi acostumés. Així és com generem la tolerància del cos a aquest tipus de micobacteri i evitem una reacció massa intensa contra el bacteri de la tuberculosi", aclareix el doctor Pere-Joan Cardona, que dirigeix l'equip d'investigadors de Can Ruti.

Aquesta nova manera d'afrontar la malaltia no té cap efecte secundari. Ara, el que falta saber és quant temps dura la protecció. El doctor Cardona considera que si hi ha un alt risc d'infecció, s'ha de prendre un cop l'any, com qui pren unes vitamines.

El primer objectiu és que aquest probiòtic es distribueixi a l'Índia. L'equip de Can Ruti que l'ha descobert n'acaba de tornar, i n'estan negociant la distribució. L'Índia és el país amb més morts per tuberculosi. Com que es considera un suplement alimentari i no un medicament, els controls per a la distribució són molt més ràpids i poden vendre'l a baix cost. Es podrà comprar per sota els 5 euros, fet que permetrà que hi tinguin accés moltes persones amb alt risc d'infecció.