L'abaratiment de la matèria primera i el descens del petroli expliquen la rebaixa en el preu del gas
L'abaratiment de la matèria primera i el descens del petroli expliquen la rebaixa en el preu del gas
Barcelona

La indemnització a Castor farà augmentar encara més el deute tarifari del gas

Tot i que no se n'ha parlat tant com de l'elèctric, el deute tarifari del gas augmenta any rere any: aquest any, ja es troba per sobre dels 600 milions

TV3Actualitzat

La infraestructura necessària per a poder fer un gest tan quotidià com encendre els fogons costa més del preu que apareix a la factura mensual de gas. Tot i que no se n'ha parlat tant com de l'elèctric, el deute tarifari del gas augmenta any rere any: l'any 2006, el dèficit acumula era de 80 milions i, al 2013, ja superava els 300. Aquest any, la situació s'ha agreujat i, fins l'agost, el dèficit ja es troba per sobre dels 600 milions.

En un moment especialment delicat per al sector, arriba la polèmica indemnització de 1.350 milions d'euros per la planta Castor, que repercutirà en la factura durant els propers 30 anys. Aquesta indemnització serà un cost més del sistema que haurà de pagar l'usuari i, previsiblement, se sumarà al dèficit existent.

El govern espanyol va aprovar a l'estiu una reforma del sistema de gas per posar fre a aquest deute tarifari en la qual, segons el ministeri d'Indústria, ja s'hi tenien en compte els costos de la planta Castor.

Però el Castor no és l'únic element que encareix la factura del gas. El llarg camí que fa el gas fins a arribar a les cases necessita d'unes infraestructures que no han parat de créixer, fruit d'un pla elaborat abans de la crisi, quan el consum augmentava sense fre.

A partir del 2008, la combinació de la crisi, el major ús de les energies renovables i una meteorologia especialment benigna ha deixat infraestructures infrautilitzades que generen uns costos que són cada vegada més difícils de compensar.

Els peatges han estat insuficients per a cobrir els costos

El professor d'Economia i Empresa de la UOC Josep Lladó creu que el principal problema és "que hi ha hagut menys demanda, el preu ha pujat i el dèficit també ha pujat", un fet que atribueix a "la ineficiència del sistema a Espanya".

El sistema es finança a través dels peatges, és a dir, la part de la factura que no va a pagar el cost de l'energia, els impostos i el marge de comercialització. La retribució dels peatges en els últims anys, però, ha estat insuficient per cobrir tots els costos. Amb la reforma de l'executiu espanyol, tot el dèficit acumulat passarà a pagar-se en un període de 15 anys i es modificarà el sistema de retribucions per evitar que se'n generi més.

Un altre objectiu és que tots els agents del sector, i no només els consumidors, assumeixin part del risc que suposa una caiguda de la demanda. Les estimacions del ministeri són estalviar 238 milions d'euros l'any vinent i que siguin empreses com Enagas o Gas Natural les que sustentin la part principal de les retallades.

Anar al contingut