Barcelona

La limitació a 80 km/h als accessos a Barcelona ha reduït la contaminació un 4%

La limitació de velocitat a 80 km/h als accessos a Barcelona ha reduït la contaminació un 4%. Són dades del primer estudi sobre l'impacte ambiental d'aquesta mesura, que s'aplica des de començaments d'any a l'àrea metropolitana de la capital catalana i que té com a objectiu, a banda d'aquest, la reducció dels accidents. Segons alguns càlculs, és com si haguessin deixat de circular 20.000 cotxes. Malgrat que les previsions inicials apuntaven a una reducció superior, la Conselleria de Medi Ambient està satisfeta del balanç i ja pensa a aplicar la limitació en més municipis.

Actualitzat
Fa nou mesos que va entrar en vigor la normativa que limita a 80 km/h la velocitat a l'àrea metropolitana de Barcelona. La mesura tenia un doble objectiu: la reducció d'accidents i de contaminació atmosfèrica que provoquen els vehicles en una àrea ja molt perjudicada i, pel que fa a aquest segon punt, s'ha fet públic el primer balanç.

Les previsions inicials de la Generalitat apuntaven una caiguda del 20%, de mitjana, de les emissions d'òxids de nitrogen i de partícules, els dos contaminants principals que emeten els vehicles. Concretament, l'objectiu és reduir un 12% les primeres i un 22% els segons. Però un estudi encarregat pel Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat conclou que la reducció ha estat d'entre un 3,5% i un 4% en el primer semestre del 2008. Pel que fa a òxids de nitrogen, la reducció és d'entre un 5% i 7% i, pel que fa a les partícules, és d'entre un 2% i 4% de mitjana.

De fet, la mesura ha estat més efectiva a les carreteres de la zona del Llobregat i del Besòs. En aquests punts, s'ha arribat a reduccions dels òxids de nitrogen del 7%, mentre que a la ciutat de Barcelona els efectes no s'han notat. José María Baldasano, catedràtic d'Enginyeria Ambiental i director de l'estudi, ho explica, entre altres motius, pel fet que a les rondes ja se circulava a 80.

Balanç positiu

Medi Ambient, però, creu que la diferència entre les previcions i aquest balanç preliminar es pot deure a la diferent metodologia en els càlculs i, malgrat que admet que les xifres han de millorar, en fa una valoració positiva. I és que segons l'estudi, que ha portat a terme la Universitat Politècnica de Catalunya, ha beneficiat directament 1,35 milions de persones, que han notat els efectes també sobre les seves butxaques, amb l'estalvi en la despesa de combustible. També s'han reduït, segons Baldasano, les congestions i el soroll.

A més, els resultats són comparables al fet que a prop de 20.200 vehicles deixin de circular diàriament per les vies ràpides on s'ha aplicat la nova limitació de velocitat. Segons la UPC, que ha utilitzat per realitzar els càlculs la potència del supercomputador Maremàgnum, si continua la tendència detectada durant tot l'any, s'estalviaran a més 93.400 tones de diòxid de carboni anuals, unes 30.000 tones de combustible i a prop de 44,5 milions d'euros anuals.

Ampliació a més municipis

Amb aquestes dades a la mà, el Departament de Medi Ambient ha recordat que l'1 de gener de 2009 es posarà en marxa la segona fase del Pla de Millora de la Qualitat de l'Aire, que preveu implementar una velocitat variable en una zona més àmplia de Catalunya, denominada zona 2. Aquesta zona està integrada per quaranta municipis, en què es col·locaran panells lluminosos que indiquessin a quina velocitat s'haurà de circular en cada moment en funció de paràmetres com la seguretat o la congestió del trànsit.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut