València

Camps i Montilla demanen que s'acceleri el corredor mediterrani i que s'inclogui el criteri poblacional al finançament

El president de la Generalitat Valenciana, Francisco Camps, i el seu homòleg català, José Montilla, han demanat que s'acceleri el projecte del corredor mediterrani i que el model de finançament autonòmic sigui una "realitat ja", incloent-hi el criteri poblacional, que tots dos han assegurat que comparteixen. Camps i Montilla s'han pronunciat d'aquesta manera després de mantenir una reunió que s'ha allargat unes dues hores al Palau de la Generalitat Valenciana, trobada que els dos dirigents han qualificat d'"interessant".

Actualitzat
Camps ha rebut Montilla al Palau de la Generalitat Valenciana en la que ha estat la primera reunió entre els dos mandataris des que el president valencià va arribar al Consell el 2004. Els dos presidents, que han definit la trobada d'"intensa i interessant", han coincidit que les dues administracions no poden "viure d'esquena" mentre les relacions empresarials i econòmiques entre les dues comunitats autònomes són una realitat.

En aquest sentit, han acordat que els consellers d'Economia, Salut, Educació i Benestar Social de les dues comunitats mantinguin una reunió per abordar qüestions en què tenen interessos comuns, com és el cas del model de finançament, en què tant València com Barcelona defensen el criteri de la població en el repartiment dels fons.

Aquestes trobades s'estendran a les conselleries d'infraestructures, ja que les dues comunitats consideren prioritària l'execució del corredor mediterrani ferroviari, per la importància que té per al seu desenvolupament econòmic. Les dues parts han considerat "vital" continuar defensant l'execució del corredor, que uniria el sud d'Espanya amb la frontera francesa, com a element "fonamental" per garantir la competitivitat dels ports i aeroports valencians i catalans. Montilla ha celebrat que Foment ja hagi tret a licitació l'estudi informatiu del tram entre Castelló i Tarragona, i ha defensat que del que es tracta és de continuar treballant perquè aquest procés "agafi una certa velocitat".

Camps ha explicat que, pel que fa al finançament, Catalunya i el País Valencià tenen interessos coincidents i que lluiten perquè el model de finançament autonòmic sigui "una realitat tan aviat com sigui possible". Així, ha destacat el fet que les dues comunitats tenen uns "càlculs economicofinancers que són pràcticament homogenis", i que totes dues tenen un milió d'habitants més que no estan previstos en el model de finançament autonòmic actual. Els dos presidents han destacat la necessitat que el nou model de finançament tingui en compte l'increment de població i els ingressos per càpita com a criteris per repartir els fons.
 
Montilla veu "bé" que Catalunya i el País Valencià "tinguin relacions fluides i de col·laboració", ja que les administracions "no poden viure d'esquena" a la relació econòmica i empresarial que hi ha entre els dos territoris, i per la seva banda Camps ha acceptat la invitació de visitar Catalunya. Quan els han preguntat per la situació en què es troba l'acord perquè hi hagi reciprocitat d'emissions entre TV3 i Canal 9, han explicat que està pendent que el Ministeri d'Indústria faciliti l'"element tècnic" que l'ha de fer possible.

El corredor mediterrani ferroviari, alternativa a l'AP-7 i l'N-340


El 60% de les exportacions espanyoles cap a Europa passen pel litoral entre Andalusia i Catalunya, i pràcticament totes viatgen en camió: en circulen uns 8.000 cada dia per l'AP-7 i l'N-340. El transport per carretera és ara mateix l'única opció per a bona part de la càrrega, ja que de trens de mercaderies n'hi ha ben pocs perquè no hi ha una via d'ample europeu contínua.

La necessitat d'una connexió ferroviària fa temps que es vol encomanar al Ministeri de Foment. La pressió d'empresaris i dels governs català i valencià ha obligat el ministeri a fer el primer pas. El 24 d'abril va sortir a subhasta l'estudi informatiu de l'únic tram que no estava previst connectar amb alta velocitat, el que va entre Castelló i Tarragona. A més a més, els governs autonòmics també aposten per una altra via directa per al transport de mercaderies. I és que els informes encarregats per empresaris i polítics, tant valencians com catalans, diuen tots el mateix: les infraestructures actuals del corredor mediterrani estan saturades i no queden gaires anys perquè arribin al col·lapse.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut