Barcelona

Ramon Muntaner: "Deu ser molt divertit baixar-se una cançó, però són un obstacle 60 cèntims?"

Entrevistar un membre de la SGAE no és gaire difícil, però tampoc és bufar i fer ampolles. És la típica entitat on, abans de començar a fer preguntes, has de donar unes quantes respostes. Però un cop coberts els tràmits se t'obren les portes del seu mediterrani edifici a Barcelona, la seu d'una entitat que no ha parat de créixer en ingressos aquest últims anys, malgrat o potser afavorida per l'esclat de les tecnologies digitals. En parlem amb Ramon Muntaner, director de la SGAE a la zona mediterrània i, en algun moment, amb la seva directora de comunicació, Agnela Domínguez, present en la conversa.

Actualitzat
Comencem per la base: quina és la missió de la SGAE?
La mateixa que les prop de 200 entitats de gestió d'arreu del món. El que fem és administrar els drets dels autors en un món cada cop més complex, a partir de la llei de propietat intel·lectual vigent a la majoria de països democràtics i de la Declaració Universal dels Drets de l'Home, que reconeix el dret dels autors a ser remunerats per les seves obres i a ser protegits. Gestionem els drets de compositors, autors teatrals i coreògrafs, directors de cinema, realitzadors i guionistes. Parlem d'autors -no d'intèrprets- d'arreu del món, i per això som una de les deu o cinc entitats de gestió més poderoses i importants.

I si és així de simple, a què ve aquesta mala imatge?
La imatge és molt difícil de manejar. Jo em pregunto per què tants mitjans de comunicació parlen d'un tema amb un desconeixement profundíssim. La quantitat de bajanades, inexactituds, mitges veritats o moltes mentides que es van acumulant sobre aquesta entitat sense conèixer-la en profunditat és impressionant.

I no pot ser que, després de 110 anys d'història, no hagueu sabut adaptar-vos als canvis tecnològics actuals?
No ho sé. El dia que algú trobi un sistema millor per gestionar els drets dels autors, que el proposi, que el tiri endavant i que convenci els autors que el seu sistema és millor. Dir que la SGAE està encallada en una manera de gestionar de fa anys és mentida. Nosaltres tenim un model basat absolutament en les tecnologies i repto a qui vulgui que vingui a veure com treballem. No entenc gaire el tòpic de dir que estem obsolets. Tenim un departament d'investigació i desenvolupament en "software" per millorar la gestió. Un "software" que fins i tot ens han comprat de l'estranger...

Però hi ha hagut canvis socials indubtables. El Partit Pirata ha guanyat un escó al Parlament Europeu i el mateix Álex de la Iglesia, flamant president de l'Acadèmia del Cinema, reconeix que es baixa pel·lícules...
No entenc per què hem de demonitzar l'expressió "baixar-se pel·lícules". Jo crec que és una expressió perfectament lògica en el món en què vivim, però del que es tracta és de baixar-se-les legalment, de no robar a ningú. És tan senzill com això. Nosaltres estem investigant quina és la millor manera d'aconseguir que l'accés als continguts musicals i audiovisuals a través de la xarxa sigui cada dia millor. Algú va dir que "la pirateria no s'acabarà fins que no hi hagi maneres legals, econòmiques, fàcils i difoses de fer aquestes operacions a través de la xarxa d'una forma més normal". Sortosament, cada cop és més així. O és que el que volem és baixar-nos material gratuïtament sense el consentiment de l'autor?

Però el cànon digital no va en aquest sentit, de compensar les descàrregues?
No, no té res a veure. S'ha informat malament. La remuneració compensatòria per còpia privada el que fa és donar un dret al consumidor. Formalment ningú té dret a copiar una obra. Per tant, qui copia una obra està cometent una irregularitat. Això sí, els autors, jo crec que amb una generositat tremenda, permeten al ciutadà que ho faci amb aquesta remuneració compensatòria. És el que abans es feia amb els cassets però actualitzat al món digital. Els autors a qui graven és al fabricant, i aquest després posa el preu que vol. En alguns casos, fins i tot cobren més del que suposa el cànon.

[ Continua llegint l'entrevista ]
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut