Maià de Montcal / Serinyà

Continuen al Fluvià les tasques de neteja de fuel, que una empresa recicla a Barcelona

Les tasques per eliminar els 25.000 litres de fuel que han anat a parar el riu Fluvià no cessen. Els agents rurals treballen per evitar que l'abocament afecti altres zones. Amb tot, s'espera que en un parell de dies s'hagi extret tot el fuel. Tot i el desastre, com que s'ha pogut contenir a temps, sembla que tindrà poques repercussions a l'entorn. El que sí que està donant és molta feina, i no només al Fluvià. I és que el fuel que s'extreu es baixa en camions cisterna fins al port de Barcelona, on una empresa especialitzada en hidrocaburs el recicla.

Actualitzat
El tram de la llera del Fluvià més afectat pel vessament de fuel de la paperera és el canal que va de l'empresa al riu. Per aquí hi han passat 25.000 litres de fuel i és on es concentren ara les tasques de neteja per evitar que es contaminin els pous d'un parell de cases. Riu avall, gairebé a l'altura de l'illa de la reserva natural del Fluvià, hi ha la doble barrera de contenció. El fet que el riu porti força aigua ha evitat que el combustible no s'hagi agafat al fons, cosa que hauria multiplicat els danys. Aquest matí, l'administrador de la paperera ha prestat declaració a la comissaria d'Olot. Tot i que ahir es van extreure 70.000 litres de fuel i aigua, encara hi ha feina per un parell de dies. I després caldrà restaurar la llera. Una empresa de Barcelona treballa per reutilitzar el fuel L'empresa Ecoimsa, al port de Barcelona, gestiona el gasoil que arriba amb cisternes des del Fluvià per reutilitzar-lo. Primer se n'analitza una mostra al laboratori, després es filtra per eliminar-ne els residus sòlids i passa a uns tancs. Per centrifugació, unes màquines s'encarreguen de separar els tres elements de la substància: el gasoil, l'aigua i el llot del riu. Com que el fuel del vessament és líquid, reciclar-lo és més fàcil i barat que el de les ries gallegues. Una vegada tractats, l'aigua passarà al clavegueram, el llot anirà a parar a un abocador i el gasoil servirà, en part, com a energia per a la mateixa empresa i, en part, es comercialitzarà com a fuel. Les despeses de neteja i transport del fuel abocat a la Garrotxa suposen la gran part del cost de tota l'operació. Ecoimsa recicla cada any més de 9.000 tones de gasoil, que obté de residus d'indústries o de vaixells.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut