janquim

El nou portal Twit.cat aplega els missatges a Twitter dels usuaris catalans

Els usuaris catalans de Twitter tenen des d'ara un lloc de referència on poden comprovar l'estat d'opinió en aquesta xarxa de missatges breus. El portal Twit.cat, que s'ha posat en marxa aquest matí, agrega de moment prop de 700 usuaris i aspira a aplegar-ne més de 10.000.

Actualitzat
Twit.cat és un nou portal d'informació que aplega els missatges més importants que els catalans deixen a Twitter. S'estrena avui i reuneix unes nou-centes persones actives en aquesta xarxa. Per començar, es tractava d'usuaris elegits pels responsables del portal, que els van triar per tenir continguts, però tothom que vulgui s'hi pot afegir i formar part d'aquesta selecció dels missatges que s'envien a Twitter.

Twitter és una xarxa de microblòguing que permet a qui hi tingui un compte enviar tota mena de missatges sempre que no excedeixin dels 140 caràcters. El nou servei és una creació de l'empresa Initec, afincada a Barcelona, i pretén mostrar al portal un retrat de l'estat d'opinió dels catalans que parlen a Twitter (o, com es diu tot sovint, que "piulen", ja que dels missatges a Twitter se'n diuen "piulades", a partir d'una traducció literal del terme anglès "tweet").

Una altra de les utilitats del portal és el seu calendari, que fa la funció d'un arxiu consultable, per esbrinar quines van ser les tendències majoritàries entre els "twittaires catalans" en una data determinada. Aquesta és una eina nova que podria aportar una radiografia temporal de les opinions més presents a la xarxa catalana.

Aquest nou termòmetre pretén ser un indicador fiable d'aquest entorn i aspira, segons que reconeixen els seus impulsors, a reunir prop de 10.000 usuaris i més d'un miler de "tweets" ("piulades") cada dia.

Els més seguits i els temes candents

Ara com ara, des del portal Twit.cat es pot saber quins sóns els usuaris amb més seguidors (avui encapçalen aquesta llista @Buenafuente, @rickyrubio9 i @Berto_Romero, seguits de @Carles5puyol i el @FCBarcelona) però s'indica també quins són els missatges que s'han reenviat més vegades (amb "retweets") i, fins i tot, quines són les etiquetes que compten amb més missatges associats.

Les etiquetes, o "hashtags", serveixen per agregar tots els missatges que les incorporen, de manera que molts usuaris que potser ni tan sols es coneixen poden contribuir de forma conjunta a marcar una tendència determinada.

Aquestes etiquetes poden tenir utilitats molt variades, des d'agrupar un moviment de protesta, com va passar fa poc davant l'anunci de les mesures econòmiques del govern espanyol, fins a donar forma a un entreteniment de tipus irònic, com ha succeït fa ben poc amb els "hashtags" "tweetvintage" i "algúhohaviadedir", a més de ser un procediment útil per comentar una sèrie de televisió.

A l'hora de redactar aquesta peça infomativa, per exemple, les tres etiquetes més ben situades (és a dir, amb més missatges que les incorporen) eren #flotilla (relatiu a l'atac de l'armada israeliana contra un grup d'embarcacions de civils), #eurovision (que encara s'allarga a causa de la polèmica amb el saltador Jimmy Jump) i #parlament.

Tres mesos de feina

Com explica al 3cat24 el director de projectes d'Initec, Daniel Casanovas, Twit.cat va néixer com a idea fa prop de tres mesos i tot el desenvolupament és propi. Initec és l'empresa que manté el mitjà informatiu Crònica.cat, al qual està associat el nou portal a causa de la voluntat d'aquest mitjà de sumar visites de cara als controls d'audiència, en una política d'empresa similar a la que ja segueixen amb el lloc sms25 (portal adreçat al públic jove).

Un possible precedent seria l'experiència de TweetCongress, un lloc que agrega tots els missatges que deixen a Twitter els membres del Congrés dels Estats Units, amb la particularitat que en aquest cas l'univers és tancat, mentre que Twit.cat no incorpora un nombre restringit d'usuaris ja que aspira a créixer de forma indefinida.

Twit.cat demostra un estat saludable de la xarxa catalana i pot ser utilitzat com a pulsòmetre de l'activitat dels usuaris catalans a Twitter, indicant-ne les preferències, els corrents majoritaris i els assumptes que atreuen més opinions.
Anar al contingut