Política 2.0: La política mòbil

"Política 2.0" és un espai setmanal del "Polièdric", de Catalunya Informació, on analitzem l'ús de les eines 2.0 que es fa en aquest camp.

Enllaç a altres textos de l'autor

Jordi Baró

Corresponsal de Catalunya Ràdio a Brussel·les

@jordibaro
Actualitzat
Quan Barack Obama va escollir Joe Biden per fer tàndem, l'equip de campanya va fer circular la notícia també a través d'SMS. L'estratègia electoral de l'ara president dels Estats Units tenia en compte els mòbils, i es va valer, per exemple, d'una aplicació per a l'iPhone. A Itàlia, una eina per al mateix dispositiu d'Apple ret homenatge a Silvio Berlusconi amb informació biogràfica, vídeos i fotografies. I a Catalunya, en la cursa preelectoral per a les eleccions al Parlament, CiU ha estat el primer partit de crear una aplicació pròpia també per a l'iPhone, com va avançar el 3cat24. Els tres casos dispars són mostra que la política 2.0 es juga també al mòbil. L'abaratiment progressiu dels serveis d'internet, telèfons cada vegada amb més prestacions, i el fet que s'estiguin convertint en els dispositius de referència entre els joves, fan que els partits no puguin ignorar aquest espai. És la "política de butxaca", en la definició de l'assessor de comunicació Antoni Gutiérrez Rubí, amb qui n'analitzem les potencialitats.

Per sobre d'altres països

El clima benigne i altres factors propis de la cultura mediterrània fan que a l'estat espanyol es faci un ús més intensiu del mòbil que a la mitjana de la Unió Europea, sobretot entre els joves. "Vivim molt fora de les cases perquè fa bon temps i tenim un urbanisme que ho facilita. Tot això fa que estiguem en moviment moltes hores al dia, i és en aquests desplaçaments que el consum dels dispositius mòbils amb accés a internet augmenta", comenta Rubí.

Un repte per als partits

"Si la política vol ser a prop de la vida quotidiana de les persones, haurà de generar continguts pensats específicament per als dispositius mòbils. Això és incompatible amb una pràctica que prima per sobre de tot la presencialitat, és a dir, les seus en lloc de les xarxes socials", explica.

Els camps per explorar: vídeos i continguts més personalitzats

"El dispositiu mòbil es convertirà en una pantalla audiovisual permanent, i un dels elements de referència és construir vídeos i productes audiovisuals que funcionin específicament per a aquests aparells. Dono una gran importància a la visualització de dades, a la geolocalització", comenta Gutiérrez Rubí, per a qui també s'obren noves oportunitats per definir continguts en funció de l'usuari. "Com que cada vegada més podrem identificar alguns elements d'identitat personal, també podrem rebre de maneres més automatitzades informacions específiques en funció dels interessos", afegeix.

Les expectatives per a les eleccions al Parlament

"El fet que hi hagi innovacions i experiències que en alguns casos són pioneres farà que la competició entre les forces polítiques augmenti, i això sempre és un estímul. Els partits exploraran de manera iniciàtica algunes aplicacions o propostes, però el problema no és ser només el primer de tenir una determinada aplicació. És convertir aquesta orientació cap a la política mòbil en una dinàmica de treball profunda", explica Gutiérrez Rubí.

La setmana passada, a l'espai "Política 2.0", la seguretat al vot electrònic.
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut