Es modifiquen 3,5 quilòmetres del traçat

El Llobregat estrena desembocadura un cop completat el desviament del tram final del riu

El riu Llobregat arriba a partir d'avui al mar a través d'una nova llera. Després de dos anys d'obres, s'ha inaugurat el desviament del tram final del riu, una obra que ha suposat una inversió d'uns 50 milions d'euros i que permetrà, entre altres coses, l'ampliació del port de Barcelona i evitar inundacions en cas de grans avingudes d'aigua. En concret, el desviament suposa la modificació del traçat dels últims 3,5 quilòmetres del riu. L'acte d'inauguració ha comptat amb la presència del president de la Generalitat, Pasqual Maragall.

Actualitzat
Fins ara la nova llera s'ha alimentat amb aigua del subsòl. A partir d'ara, però, en començarà a rebre del Llobregat. A mesura que tingui cabal s'anirà obrint la nova desembocadura, per evitar l'entrada d'aigua salada del mar. El procés durarà dies i comporta segellar la vella desembocadura. El Llobregat s'ha desviat dos quilòmetres i mig cap al sud en els últims tres quilòmetres i mig del seu recorregut. El nou marge esquerre limita amb el port ampliat i la depuradora. El dret, amb la zona inundable que s'ha fet a la desembocadura, de gairebé un quilòmetre de diàmetre per evitar que el riu surti de mare. En aquest punt hi ha la llacuna de Cal Tet, de 75 hectàrees, que s'ha creat per compensar la desaparició d'espais naturals provocats pel desviament del riu. Això ha permès recuperar la fauna del delta i recarregar l'aquífer subterrani, un immens dipòsit natural d'aigua que alimenta centenars d'empreses i algunes companyies d'abastament de l'àrea metropolitana. També s'ha guanyat una nova platja i s'han regenerat pinedes. El projecte no s'haurà acabat fins a finals de l'any que ve. Encara s'han de plantar més arbres i plantes, senyalitzar uns circuits de natura i tractar l'antiga llera del riu. El desviament del tram final del curs actual del riu Llobregat és una de les obres incloses en el conveni de col·laboració en infraestructures i medi ambient al delta del Llobregat, firmat el 1994 pel Ministeri d'Obres Públiques, Transport i Medi Ambient, la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament del Prat de Llobregat, el Consell Comarcal del Baix Llobregat, la Mancomunitat de Municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i l'Ajuntament de Barcelona. L'objectiu del conveni és preparar la infraestructura necessària perquè Barcelona es converteixi en la plataforma logística de distribució del sud d'Europa, i abordar projectes de gran magnitud, en què es prevegin, entre d'altres, el desviament i canalització del riu Llobregat, la depuradora del Baix Llobregat, l'ampliació del port de Barcelona, l'ampliació de l'aeroport del Prat de Llobregat, la urbanització de la zona ZAL, i una nova xarxa viària i ferroviària.
Anar al contingut