janquim

Els museus assagen amb l'iPad per establir noves relacions amb els possibles visitants

Les noves tecnologies proporcionen eines de connexió molt útils i eficaces. Les empreses s'hi adapten i la política busca maneres de treure'n el màxim profit, tal com passa en camps tan diversos com l'educació o el lleure. Les institucions culturals també s'hi apunten.

Actualitzat
Els museus miren d'aprofitar les eines que els proporciona internet. Si ja n'hi ha molts que opten per comunicar-se amb els seus possibles visitants a través de Twitter, també n'hi ha que han vist en les aplicacions per a mòbil una manera d'establir una altra relació més permanent amb les persones que es poden interessar pels seus continguts. La llista dels museus que han posat a l'abast dels usuaris una aplicació per a iPhone comença tenir entitat.

Però l'aparició de l'iPad ha obligat aquestes institucions culturals a una altra adaptació. De la mateixa manera que els restaurants o els taxis intenten que aquest giny d'Apple els sigui útil, uns quants museus han fet un esforç per acostar-se al públic amb usos diversos d'aquest "tablet" exitós.

Temporals i permanents

Com s'explica al blog Media Musea, impulsat per la granadina María Soledad Gómez i centrat en l'ús de les noves tecnologies per als museus d'arreu del món, hi ha almenys tres situacions en què l'iPad és un instrument útil.

D'una banda, el MoMa de Nova York acaba d'estrenar una aplicació gratuïta vinculada a una exposició temporal sobre l'art expressionista. Entre altres opcions, l'aplicació facilita als seus usuaris que comparteixin a Twitter les seves preferències sobre les obres que han vist al museu.

Un museu australià ha creat una aplicació per celebrar el desè aniversari. En aquest cas, permet explorar-lo en deu àrees relacionades amb la història natural. Per fi, el Museu d'Art Modern de San Francisco presenta amb aquest procediment l'exposició permanent d'escultures que hi ha a la terrassa exterior del centre.

Obres d'art a la pantalla

A més, hi ha altres iniciatives que no parteixen només dels museus, com ara aquesta proposta per gaudir d'una reproducció de les obres pictòriques més conegudes a la pantalla de l'iPad o aquesta altra que també vol presentar les obres mestres. Les possibilitats de tenir una visió de qualitat d'obres d'art a la pantalla d'aquest aparell són bastant àmplies, gràcies a una sèrie d'aplicacions, de pagament, que mostren versions en alta definició de pintures de Rembrandt, Monet, Klimt o Van Gogh , entre d'altres. També hi ha, de pagament, la col·lecció del museu de l'Hermitage.  Altres aplicacions es refereixen als museus però estan pensades per als viatgers, de manera que tinguin en un sol programa tota la informació útil, per exemple sobre els museus parisencs.

Per aprendre

Són tan sols una mostra escassa però representen una direcció que a poc a poc emprenen aquest tipus d'entitats, que busquen la manera de comunicar-se més bé amb el seu públic i volen que les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) els siguin d'utilitat per reiventar la seva oferta cultural. Una prova d'aquest interès són les jornades que d'aquí a pocs dies se celebren per debatre entre els professionals de la museografia sobre la utilitat d'aquestes eines.
Anar al contingut