L'alta sinistralitat a la N-240 ha provocat, històricament, moltes queixes dels veïns de la zona
L'alta sinistralitat a l'N-240 ha provocat, històricament, moltes queixes dels veïns de la zona
Catalunya al dia

La gratuïtat de l'AP-2 fa caure el trànsit i els accidents a l'N-240 entre Lleida i Montblanc

Dos de cada tres camions han deixat de passar per la nacional i els sinistres greus pràcticament han desaparegut

Enllaç a altres textos de l'autor

Pere Joan Álvarez

Periodista de Catalunya Ràdio a la demarcació de Lleida

@PereJoanAlvarez
Actualitzat

El trànsit de camions a la nacional 240 entre Lleida i Montblanc ha disminuït gairebé un 70% des de la gratuïtat de l'autopista AP-2, que va entrar en vigor l'agost del 2021.

Són dades del Ministeri de Transports a què ha tingut accés Catalunya Ràdio, que també ha constatat com aquest descens notable ha comportat una disminució de la sinistralitat en aquesta carretera, un dels principals punts negres de la xarxa viària catalana. 
 

Reducció dràstica

Abans de l'alliberament del peatge, per l'N-240 hi circulaven uns 12.000 vehicles diaris i, segons el Ministeri de Transports, l'any 2023 s'ha tancat amb una reducció del 37% d'aquesta xifra, que puja fins al 68% en el cas dels vehicles pesants.

Molts cotxes i camions que abans passaven per la nacional, doncs, han decidit fer el pas a l'autopista, fet que ha reduït el nombre d'accidents i de víctimes.

Pla obert de vehicles circulant per l'AP-2 al seu pas per Castelldans. Imatge del 7 de setembre de 2021. (Horitzontal)
Vehicles circulant per l'AP-2 al seu pas per Castelldans el setembre del 2021, poc després de la gratuïtat (3Cat)

Segons el Servei Català de Trànsit, durant l'última dècada abans de l'alliberament en aquesta via hi havia una mitjana de tres morts per any, i, en canvi, en el conjunt dels últims tres anys hi ha hagut una sola víctima mortal.

I és que la gratuïtat de l'AP-2 ha fet rebaixar el nombre d'accidents amb morts o ferits greus d'una mitjana de sis anuals a només un.
 

Noves demandes

Un cop constatada la reducció del trànsit, la reclamació de convertir la nacional en autovia s'ha apaivagat, tot i que un nou gran polígon projectat a Lleida podria generar noves necessitats. Hi ha qui manté la petició de desdoblar la via entre les Borges Blanques i Lleida i hi ha qui creu que ja no té sentit.

L'alcalde de les Borges, Josep Farran, no veu amb bons ulls aquesta intervenció

"No creiem en absolut que sigui necessari desdoblar l'N-240. L'objectiu que es perseguia era augmentar la seguretat d'aquesta via i ja ha disminuït moltíssim la sinistralitat amb l'aixecament de barreres a l'AP-2."

Tampoc el portaveu de l'entitat Rescap-2, Ramon Queralt, que demanava l'alliberament del peatge:

"Optar per un desdoblament en una carretera relativament fluïda és un malbaratament econòmic molt gran i tindria un impacte sobre el territori que no està justificat, de cap manera, des del punt de vista del trànsit."

La creació d'un nou polígon a Lleida podria fer créixer el pas de camions en aquest tram (Pere Joan Álvarez/3Cat)

En canvi, l'alcalde de Juneda i president del Consell Comarcal de les Garrigues, Antoni Villas, defensa el desdoblament de la via per preveure l'augment del trànsit pesant que hi haurà un cop es construeixi el futur polígon de Torreblanca a la ciutat de Lleida.

"Comencem a pensar la carretera del futur. Si volem un polígon industrial com Déu mana, amb totes les tecnolgoies, ha de tenir totes les infraestructures del segle XXI. I això no vol dir destrossar el territori."


Veïns dividits

Preguntats per aquesta nova demanda, els ciutadans de les Borges Blanques expressen diversitat d'opinions.

Hi ha qui creu que "no cal una autovia" perquè "qui vol anar més de pressa va per l'autopista i qui no té tanta pressa pot anar per la nacional". Alguns veïns hi afegeixen que és "una despesa que no s'hauria de fer" perquè "ara amb els radars ja no hi ha tants accidents".

D'altres, per contra, recorden que "de Tarragona a Montblanc gairebé ja hi ha una autovia" i consideren que "s'hauria de fer arribar fins a les Borges i allargar-la fins a Lleida".

L'alta sinistralitat de la via abans de l'alliberament del peatge va mobilitzar el territori, que fins i tot va arribar a constituir una plataforma amb el nom Prou Morts a l'N-240.

ARXIVAT A:
TrànsitInfraestructures
Anar al contingut