Imatge d'arxiu de dos trens AVE
Lleida i Tarragona tindran uns preus de l'AVE equivalents als de Girona
Madrid

La ineficiència ferroviària no aturarà línies de l'AVE qüestionades, com les de Galícia i Extremadura

El govern espanyol ha anunciat aquest divendres la privatització de Renfe per millorar una xarxa que la ministra de Foment qualifica d'ineficient i cara. En els plans de l'executiu, però, no es preveu frenar línies qüestionades, com l'alta velocitat a Galícia o Extremadura.

RedaccióActualitzat
El govern espanyol privatitzarà el sector ferroviari de passatgers l'any que ve perquè, segons la ministra de Foment, Renfe no pot assumir tantes pèrdues. La companyia es dividirà en quatre societats i se suprimiran rutes de mitjana distància. Malgrat la difícil situació econòmica, però, el govern espanyol no es planteja aturar la construcció de línies d'AVE que han estat qüestionades, com les de Galícia o Extremadura. Una decisió si més no controvertida quan, paral·lelament, Pastor reconeix obertament que hi ha línies d'alta velocitat preparades perquè hi passi un tren cada cinc minuts on escassament n'hi circula un cada mitja hora.

Renfe es partirà en quatre

Ana Pastor no va concretar les línies ni les estacions, però va deixar clares moltes de les deficiències del sistema ferroviari espanyol, com per exemple les 176 estacions espanyoles on no s'arriba a un viatger diari de mitjana. Com aquest, molts exemples d'un sistema que va qualificar de car, ineficaç i amb una clara necessitat de millora. Només l'any passat Renfe va perdre 122 milions en la gestió dels passatgers, 66 en mercaderies i 47 en el manteniment dels trens.

Per tot plegat la ministra va anunciar que liberalitzarà el transport de passatgers a partir del juliol del 2013 i donarà entrada a la competència d'altres operadors. Per adaptar-se a aquesta liberalització, el govern dividirà Renfe en quatre societats: una que s'especialitzarà en el transport de viatgers, una altra en el transport de mercaderies, una tercera en la fabricació i el manteniment de trens i una quarta en el lloguer de material rodat per treure rendiment de vagons i locomotores que actualment Renfe no utilitza.

Anar al contingut