Donetsk

La comunitat internacional demana una investigació independent que aclareixi qui va abatre l'MH17

RedaccióActualitzat

Ja són diverses les veus internacionals que demanen una investigació independent sobre la caiguda, a l'est d'Ucraïna,  d'un avió comercial de la companyia Malaysia Airlines que duia 298 persones a bord. No hi ha hagut supervivents entre els passatgers, la meitat dels quals eren holandesos. Tot apunta que l'aparell, que volava d'Amsterdam a Kuala Lumpur, va ser abatut per un míssil terra-aire a dos quarts de quatre de la tarda de dijous quan sobrevola l'est d'Ucraïna. Així ho han confirmat els serveis secrets nord-americans.

Els principals líders polítics mundials, inclòs el president de Rússia, Vladímir Putin, exigeixen un examen que determini les causes del sinistre. Kíev i Moscou s'acusen mútuament de la tragèdia, que, de retruc, fa créixer les tensions entre Rússia i Occident i fa més perillós el conflicte armat a Ucraïna.

A la zona del sinistre, els equips de rescat afirmen que han recuperat dues caixes negra, mentre continuen recollint els cadàvers de les 298 persones que anaven a bord.

Treva a la regió?

Els Estats Units, que s'han mostrat "horroritzats", han ofert la seva col·laboració a Kíev, i el president Barack Obama ha parlat amb els seus homòlegs de Rússia i Ucraïna, i amb el primer ministre de Malàisia. Washington, a més, demana un alto el foc "immediat" a Ucraïna per assegurar l'accés "segur" al lloc dels fets i facilitar la recuperació dels cadàvers.

"Instem les parts implicades -Rússia, els separatistes i Ucraïna- a donar suport a un alto el foc", ha afirmat en un comunicat la Casa Blanca. Cal -Obama ja havia avisat- una investigació internacional "completa, creïble i sense impediments". Segons el president nord-americà, s'ha de posar en marxa "com més aviat millor".

La cancellera Angela Merkel i Putin s'han sumat a aquesta petició. Els rebels prorussos han respost que estan disposats a acceptar una treva humanitària d'entre dos i quatre dies per investigar les causes de l'atac. Els separatistes garanteixen l'accés dels investigadors a la zona i asseguren que si troben les caixes negres les lliuraran als experts.

El Consell de Seguretat de l'ONU es reunirà d'urgència per tractar l'atac a l'MH17 i les seves conseqüències. L'Organització per a la Seguretat i la Cooperació Europea (OSCE) també ha anunciat una trobada d'última hora a Viena.

L'OSCE negocia amb els separatistes prorussos un corredor d'accés al lloc del sinistre.

Qui ho ha fet?

Els serveis secrets nord-americans han confirmat que ha estat un míssil terra-aire el que ha abatut l'aparell. Tot apunta que es tractaria d'un míssil Buk, desenvolupat en l'era soviètica. És un projectil de gran calibre guiat a través d'un radar i que, per tant, necessita una gran tecnologia. El seu abast és de 30 quilòmetres. L'avió de Malaysia, recordem-ho, volava a 10 quilòmetres.

Els serveis secrets ucraïnesos asseguren haver interceptat una conversa que apunta als rebels prorussos com a autors de l'atac, però els separatistes asseguren que no tenen la tecnologia necessària.

Kíev afirma que el sistema de defensa anti-aèria que els separatistes haurien fet servir per abatre l'avió ja és a Rússia, on, segons el primer ministre ucrainès, amb tota seguretat el destruiran per esborrar qualsevol prova.

Ucraïna apunta a Rússia, que, al seu torn, assenyala el nou govern de Kíev malgrat que l'exèrcit no tenia objectius per abatre en l'aire. Moscou recorda que l'exèrcit ucraïnès també disposa del sistema Buk i assegura que dijous van detectar que s'havien activat els radars del sistema ucraïnès.

El primer ministre d'Ucraïna, Arseni Iatseniuk, ha estat contundent:

"Els russos han anat massa lluny. És un crim internacional i els seus responsables hauran de ser jutjats en el Tribunal de la Haia".

Un armament de governs

Paco Gámez, periodista expert en defensa i armament, assegura que el tipus d'armament que podria abatre l'avió només el tenen els governs.

Gámez afegeix que els pilots civils havien advertit l'Agència de Seguretat Aèria Europea que la tecnologia dels bàndols combatents a Ucraïna els estava perjudicant, és a dir, que "s'estaven fent servir equips de xarxa electrònica per interferir les comunicacions de l'enemic, però interferien també les comunicacions civils, i no els van fer ni cas".

Per la seva banda, Guadalupe Cortés, controladora aèria, ha recordat també al 3/24 que "l'estat on ha passat l'accident està obligat a recopilar informació bàsica sobre l'aparell i a distribuir-la entre els estats afectats". Aquesta informació l'han de rebre el país d'on procedia el vol i el de fabricació de l'aparell, entre d'altres. El que és habitual, doncs, és que es tracti d'una "investigació conjunta", ha explicat Cortés.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut